Friday, June 05, 2009

Tom Yam Campur


Dulu dalam tahun 90an..bila kita duduk diKuala Lumpur untuk bekerja selama 2 tahun, Sepupu kita yang introduce masakan tom yam ni to me.. Pada mulanya kita macam takut2 nak cuba..bukan apa takut terbelahak keluar kang siapa yang susah..haha..maklum ler kita ni dulu memang fussy eater....then when I took the courage to take the first sip...VIOLA!!! memanglah sedapp.... since then Tom Yam dah jadi menu favourite sampaikan ke anak2 kita juga sehingga sekarang..Lepas tu kalau masuk JB aje mesti nak cari warong 'Mat Kelatan' yang jual masakan orang Thai.. sebab dah macam ketagih nak hirup supnya tu..hehehe
Sekarang dah boleh masak sendiri so  selalu jugalah masak..below is my version of masak Tom Yam ya..

Tom Yam Campur
Tried & Tested:-Ayu@curlybabesatisfaction

Bahan:- (7 -10 orang)
1 biji bunga kobis yang kecil
1 batang lobak merah
1 packet cendawan tiram - dihiris
4 batang serai dititk
3-4 daun limau perut disiat
2 bawang besar dihiris bulat
1 biji tomato dipotong baji
2 batang saleri dipotong panjang serong
10-15 cili padikalau suka pedas boleh diketuk, kalau takut pedas campak aje kedalam sup
10 udang sederhana besar dibuang kulit dan urat belakang
2-3 sotong di potong bulat atau suka hati
1-2 keping dada ayam di hiris
150g daging dihiris dan direbus dahulu dengan sedikit halia kisar
daun ketumbar - (optional)
2-3 litre air secukupnya
4 kiub perencah tomyam 'KNORR'
2 kiub ayam
jus limau sambal  secukupnya-(Ayu gunakan 4-5 sudu besar)
garam dan serbuk perasa


Cara:-
Isi air dalam periuk dan didihkan bersama bawang ,serai, daun limau perut dan perencah tom yam & ayam tadi.Bila sudah mendidih masukkan sayur2 yang keras dulu, carrot dan bunga kobis dan saleri .Masukkan daging ayam dan daging yang telah direbus tadi. Biarkan hingga empuk. Masukkan sotong, dan udang. Biarkan mendidih lagi, perasakan dengan garam dan serbuk perasa. Bila semua sudah masak campak cili padi dan cendawan tiram. Masak hingga mendidih. Akhir sekali masukkan tomato dan jus limau dan daun ketumbar . Tutup api dan siap untuk di hidang panas.

1 comment:

hana said...

salam k.yu..
klu nk wat link, copy dulu link yg akak nk buat tuh cth blog sesapa la.. then g kat new n3 blog akak. select dulu perkataan yg akak nak link cth 'k.nor' or etc la.. then tgk ada icon link kaler ijau.. klik situ.masukkan link yg akak copy td.. paste kat situ.. then klik OK. ok dah siap! klu nk buh kaler, masa select tuh akak klik la kat icon text kaler yg warna warni tuh.. arap paham yer kak! klu tk paham tnya lg.. :)