Thursday, October 28, 2010

Nai Bai Goreng Kupang

Salam, jangan shock pula ya..pagi2 dah keluar masakan sayur..heheh..well actually ni bukanlah lauk hari ni,ia adalah lauk beberapa hari yang lalu...lauk hari ni belum masak lagi ..tu baru keluarkan ikan pari, jadi sementara, tunggu ikan tu lembut & pagi2 ni budak2 tak kacau..kita cepat2 masukkan entry apa yang patut dulu lah ya..

Sayur Nai Bai, yang kita beli ni..dah siap dalam packet , jadi sukatan tu kita just agak2 aje..menggunakan recipe yang sebelum ini pernah kita buat, 'sawi jepun goreng kupang'..Thanks ya CMG, macam biasa kita bubuh sekali lagi disini.

Ingredients:-
3 - 4 pokok "bok choy" atau sawi jepun-Ayu gantikan dengan beberapa sayur nai bai(1-2 pkt)
3/4 cawan isi kupang
1 biji cili merah, dihiris serong
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, dihiris
1 camca besar sos tiram
Garam secukup rasa
Secubit serbuk kunyit
1/2 cawan air

Method:-
Bok choy atau sawi jepun dileraikan dan rendam dalam air. Cuci bersih dan toskan. Asing batang dan daunnya, batang dihiris dan daunnya jika besar, kerat 2.(Sayur nai bai, kita leraikan aje tak payah asingkan daunnya) Ketepikan.
Panaskan minyak dalam kuali, masukkan isi kupang bersama secubit garam dan serbuk kunyit, kacau rata dan goreng 2 minit. Masukkan bawang besar, bawang putih dan cili merah, kacau rata dan masak hingga bawang layu.
Masukkan sos tiram, kacau dan tuang air. Tambah batang sawi tadi dan masak hingga lembut. Masukkan daunnya pula, besarkan api dan kacau pantas. Tambah garam secukup rasa, gaul rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera selagi hangat...
Sources:-From tiffinbiru.blogspot.com

3 comments:

Mas said...

kak ayu, sedapnya kupang, lama dah tak makan.

izahdaut said...

kak ayuu..sedap la lauk kak ayu nih..ratah pun sedap kan..jarang la jumpa kupang kat sini...sah sah harga pun boleh tahan nihh

Ayu said...

mas - mas pun suka kupang ya..

izahdaut - aah izah, akak, pun suka ratah2 aje lauk ni, belum ambik nasi aje dah kena bedal 1/2 pinggan..hehe.
ermm kat kl, jarang ada ya..