Tuesday, March 01, 2011

Ungkep Telur Rempah Kari

Dah lama rasanya tak masak lauk telur, so flip2 majalah terjumpa lauk ni..simple aje tengok..so here it is..tak pedas memang sesuai untuk anak2..bahan2 kat bawah ni kita kurangkan dari recipe asal kerana tak nak terlalu terasa rempahnya..especially buah keras, lengkuas dan bawang putih..
Ingredients:-
5 biji telur ayam direbus
1 sudu teh serbuk kari
1 tangkai daun kari
2 helai daun salam-(Ayu gunakan 1 helai saja- tak -letak pun tak apa- lain kali tak nak  letak)
2 cm lengkuas-(Ayu gunakan 1 hirisan saja- tak letak pun tak apa- lain kali  tak payah letak)
1 sudu teh air asam
500ml air

 Bahan2 kisar:-
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih-(Ayu gunakan 1 biji aje)
3 biji buah keras, sangai-(Ayu gunakan 1 biji aje)
1/2 sudu teh ketumbar
2 helai daun limau  buang tulangnya
1 cm kunyit hidup bakar
11/4 sudu teh garam
1 sudu teh gula -(Ayu gantikan dengan serbuk perasa-sedikit aje)

Method:-
Kacau rata semua bahan dan bahan kisar. Masak diatas api kecil sehingga mengering.
Note:- Jika ingin aroma rempah menyerap kedalam telur, masak lebih lama lagi. Tetapi tambah airnya setiap kali sudah mulai kering.
Sources:-From majalah sedap bil17 vol2 2009

6 comments:

Mas said...

sedappnya ungkep telur tu kak ayu..
makan ngan nasi panas2 best ni...

Ayu Safieza said...

alahai kanda...baur je ayu dtg nak mintak maggie goreng ijooo tu...nak minta tambah ah ungkep telor yer....:)
Ayu be in doha ni till april kak....:)

Ezadlieza said...

akakkk....nak telur tu ckit..kalau skip daun salam tu...jadi tak ungkep nih..

Ayu said...

mas - aah mas, lauk ni tak pedas, boleh anak2 makan..

ayu safieza - boleh apa salahnya nak maggie tambah telur ungkep ya..hehe..kena tambah 50 cent ya..hehe..wah seronoknya duduk sana kan..disamping cik abe tercinta..

ezalieza - alah boleh aje lieza, kita yang nak makan dia..hehe..daun tu buat bau aroma aje..

dilla azman said...

ungkep tu apa maksudnya? Interesting resepi ni. Must try. =)

Ayu said...

dilla azman - memnag harus try dilla..ungkep tu maksudnya rempah kot?..heheh akak pun tak pastilah dear..asal sedap sudah ler..haha