Friday, April 20, 2012

Pasta Cili Padi


Asalam teman2..terimakasih sekali lagi for all the comments sebelum ni..baik dari silent readers, dan juga blogger friends..I am really blessed with nice people around me...sangat2 terharu dengan sokongan yang diberikan...

Ok I guessed...enough of me resting dari mengupdate blog ni ya..here recipe yang kita cuba dah lama dah..spaghetti yang digoreng cili padi..although banyak juga bahan2 yang tak cukup tapi dah ada udang tu pun dah cukup menyelerakan pada kita..Recipe dari buku ketuk2 ramadan..Terimakasih..

Pasta Cili Padi
Sources:-From:-Ketuk Ketuk Ramadan
Bahan:-
1 packet pasta-(Ayu gunakan Spaghetti)-direbus dengan sedikit minyak & garam
300g udang-dibuang kulit
300g sotong-dibuang kulit & dipotong bulat-(Ayu tak letak tak ada stok)
300g isi ikan merah-dipotong dadu -(Ayu tak letak tak ada stok)
4 ulas bawang putih- dikisar atau tumbuk halus
20 biji cili padi-dikisar atau tumbuk halus
sedikit daun ketumbar-dihiris halus-(Ayu tak letak)
1 sudu teh serbuk lada putih
3 sudu besar kicap pekat
3 sudu besar kicap cair
3 sudu besar sos tiram
serbuk ikan bilis-(Ayu gunakan kiub ayam)
susu cair & air secukupnya-(Ayu gunakan air aje)
sedikit kobis-(Ayu tambah)
3 biji telur-(Ayu tambah)

Cara:-
Lumurkan udang, sotong dan isi ikan dengan lada putih dan garam
Goreng tapi jangan terlalu garing. Ketepikan.
Tumis bawang putih serta cili padi sehingga naik aromanya. Masukkan sos tiram, kicap cair, kicap manis dan kicap pekat. Masukkan sedikit air.
Kemudian masukkan susu cair, serbuk ikan bilis(kiub ayam) serta lada putih. Kacau sehingga sebati.(Ayu masukkan kobis dan pecahkan telur lepas ni)
Akhir sekali masukkan pasta, udang, sotong, isi ikan dan juga daun ketumbar. Kacau rata, rasa apa yang kurang boleh tambah dan angkat.

6 comments:

adda syuhada said...

Asalam kenal..aduhaii selera betul tgk pasta ni..td dapur Quinnie pun dok tayang benda ni gk...telan air liur diwatnya.,..

Ayu said...

adda syuhada - walkslm, hehe..aah akak pun singgah kat sana tadi..sekali2 kalau teringin nak makan mee tak ada ...guna kan pasta goreng cili padi pun jalan juga ..hehehe

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ayu..kalaulah anak2 saya boleh makan pedasss teringinnnnnya nak buat juga pasta ni...mesti sedap ni ngan kenyal2 speggetty

Mama Hawa/Mama Nani said...

Aduh Ayu kalau dah antu cili pasta pun ltk cili padi hehehe :)
mama pandang2 jeling2 jer ki3x

Ayu said...

sue - walkslm, alahai sue..ciannya..pengorbanan seorang ibukan..tak apalah sue, tunggu lah nanti anak2 dah boleh makan pedas sikit cubalah ya..atau kalau nak lepas takut kepunan..buatlah sikit buat rasa ya sue..

Ayu said...

mamahawa - hahahhah..mama tau tak apa..hahah ini pun pada kita tak pedas, tapi mesti fikitkan orang lain yang tak berapa sanagt tahan pedaskan...hehehe