Thursday, May 03, 2012

Lemak Pegaga Kacang Hijau

Lauk ni my mum punya recipe..kita tak berapa pandai makan pegaga..lagi2 kalau dibuat ulam..
Those ulam raja, ulam kacang botor, kacang panjang mentah memang tak berapa retilah makan..melainkan dimasak..hehehe..selalunya kalau makan di Hajah Maimunah Restaurant, those are the ulam yang dihidangkan, ontop of all that cuma timun dan daun salad ajelah yang kita makan dengan sambal belacannya tu..bila dimasak sayur pengaga ni kita rasa erm boleh tahan juga sedap..ada kacang hijau rebus lagi dalam masakkan ni..my mum kata nilah lauk arwah maknya suka masak.(my atok- kalau kat Singapura panggil nenek- orang Johore dulu2 panggil nenek pun atok) ..Kalau nak differentiate 'Atok' perempuan or 'Atok' lelaki kena panggil 'Atok Tina'(betina for perempuan) dan kalau lelaki 'Atok Jantan'(for lelaki)..aduhai..begitulah kita panggil arwah2 atok2 kita dulu..

So here it is, kita masukkan jugalah masakan ni kedalam blog ni ya..bukan apa buat rujukan kita juga ni..mana tahu kalau nak masak lagi lauk ni  atau siapa2 yang nak mencuba bolehlahkan..

Lemak Pegaga Kacang Hijau
1 cekak sayur Pengaga- dihiris kasar
3 sudu besar kacang hijau -direbus hingga empuk
*1 biji bawang besar
*1 ulas bawang pituh
*10 biji cili padi-ikut kepedasan masing2
*2 sudu besar udang kering -direndam dulu
(Bahan bertanda* dikisar halus)
1 sudu kecil kunyit serbuk
1 cawan santan pekat
air secukupnya
garam & perasa secukupnya

Cara:-
Rebus kacang hijau hingga empuk, bila dah masak, dalam periuk yang sama, masukkan air dan bahan2 kisar* serta kunyit serbuk dan santan. Kacau selalu sehingga  mendidih. Masukkan pengaga yang dihiris kasar tadi dan perasakan dengan garam & perasa secukupnya. Masak hingga sayur layu dan siap untuk dihidang.

2 comments:

adda syuhada said...

pegaga plk yer..pantang ari tu asyk pegaga ni jer la telan nyer..tp bila tgk pegaga ngn kcg ijau ni dh mcm bubur lak yer..

Ayu said...

adda - hehehe..macam bubur kacang pengaga ya adda..heheh..