Friday, November 16, 2012

Makaroni Goreng Daging Pedas

Makaroni goreng daging ni..kita goreng bila semua rakyat jelata ada dirumah..kira our Sunday heavy breakfastlah gitu..Macam biasa juga kalau berdaging tufaham2 ajelah kan..heheh bila ada daging dalam makaroni ni..bukan main 'riang' orang tu..dan bukan main makan lagi..hehe bertambah tau awak..haha...Makaroni ni memang  kita goreng ada sedikit pedas..as for Marsya, kita asingkan sedikit dan goreng letak kicap for her..


Makaroni Goreng Daging Pedas
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan:-
500g makaroni(1 packet) -(ikut suka nak pattern apa) direbus hingga empuk(ikut packaging timing) dengan sedikit garam & minyak masak, toskan dan bilas dengan air paip.
250g daging yang telah direbus dengan sedikit halia kisar
10 ekor udang sederhana besar
1 cawan sayur campuran
*2 biji bawang putih dikisar
*2 biji bawang besar dikisar
*10 sudu besar cili kisar-Ikut kepedasan
4 sudu besar air asam
1 sudu besar gula
3 biji telur
garam & perasa secukupnya 
daun sup/bawang secukupnya

Cara:-
Tumis bahan kisar hingga naik bau dan garing. Masukkan daging yang telah direbus tadi, gaul rata hingga sekata, dan biarkan seketika hingga bahan kisar meresap kedaging. Masukkan udang, sayur campuran, air asam, garam, gula & perasa.Pecahkan telur, biarkan mengeras sedikit, baru masukkan makaroni. Gaul hingga sebati dan sekata. Bila dah sekata, boleh matikan api. Taburkan dengan daun sup/bawang sebelum dihidang.

No comments: