Thursday, February 28, 2013

Rendang Kacang Nismilan

Bila Sheila, tayang lauk ni buat pertama kalinya hari tu..kita terus, copy recipe...sebab ingredients nya ada pedal, which Mr Hubby suka..kebetulan kita nak buat ni time sibuk nak Chinese New Year ..pergi pasar pun dah terlewat sikit, on Saturday afternoon nak cari kacang panjang ler..dah habis rupanya..sebab that evening mostly the Chinese ada makan bersama keluarga which is the New Year Eve..so para peniaga pun banyak yang dah nak pack up untuk balik dan bercuti untuk beberpa hari..
So terpaksa tangguh, hingga the following day, Mr Hubby decided to drive into JB..Bila dah masuk tu tempat yang mesti kita singgah ialah di KIPMART or kita panggil SMART, bahagian pasarnya....ah kat situ..raya orang cina ke, orang india ke or even raya melayu pun dia tetap buka..so kita grab kacang panjang dulu sebab memang dah teringin sangat nak mencuba..

Bila kita dah siapkan semua bahan2 tu..kita realised, ada bahan 'telo' confirm  tak ada kat sini..sebab telo yang dimaksudkan ialah telo yang belum jadi yang setahu kita hanya dijumpai dalam perut ayam..maklum ler, kat sini susah nak jumpa orang jual ayam yang baru disembelih fresh on the spot..kalau ada pun dah siap buang bulu segala tapi fresh dari pusat penyembelihanlah..So what I did was kita gantikan dengan telur burung..hehe..jadilah kan asal ada telur..kahkahkahh..oh hati ayam kita tak gunakan sebab tak ramai yang suka..so just guna pedal & telur burung aje..Verdict sedap kata Mr Hubby..Terimakasih Sheila for sharing ya..minta izin dipanjangkan disini pula untuk rujukan akan datang..:)

Rendang Kacang Nismilan
Sources:-From Sheila@spices journey
Tried & Tested:- Ayu@curlybabesatisfaction
BAHAN BAHAN :

300 gm Kacang Panjang
500 gm Isi Perot Ayam (Telo, Hati & Pedal)-(Ayu gunakan pedal 500g & telur burung 30 biji)
500 gm Santan Pekat
Segenggam Cili Padi (atau ikut kepedasan memasing) *
2 inci Kunyit Hidup *
5 ulas Bawang Merah *
2 ulas Bawang Putih *
3 batang Serai ~~ dititik-(Ayu blender sekali)
1 keping Asam Keping
Sedikit Minyak untuk Menumis
Garam Secukup Rasa Secubit Gula ~~ jika suka


Cara:-
Patah patahkan kacang panjang tu lebih kurang 2 inci. Jangan guna pisau, nanti manis kacang tu hilang. Bersihkan isi perut ayam tu, tos dan ketepikan. Tumbuk atau blend semua bahan bertanda(*).
Panaskan sedikit minyak untuk menumis dan tumis dulu bahan yang ditumbuk tadi dengan serai yang dititik hingga garing dan hilang bau cili. Masukkan juga sedikit garam untuk matikan cili tu. Ada orang buat dia tumis, saya tumis sebab nak masak dulu cili tu supaya tak pedas sangat.Bila dah garing cili tu masukkan isi perut tadi dan goreng sebentar agak separuh masak gitu. Selepas tu masukkan santan pekat dan asam keping. Bila dah hampir kering dan terbit minyak, baru masukkan sayur kacang panjang. Perisakan dengan sedikit gula dan garam secukup rasa. Kacau rata dan masak hingga sayur agak lembut dan layu. Setelah siap bolehlah dihidangkan. Selamat mencuba.

4 comments:

ady said...

as-salam kak ayu
ni lagi satu resepi yg menyelerakan..semuanye sedap2..

Ayu said...

ady - walkslm, heheh..thank you ady..recipe ni pun sedap juga..thank u to the owner for sharing kan..:)

Shiela said...

waaaa.. sorry Ayu ketapi lambat sampai kota Singa ni.. hehehh.. telo burung pun jadi eay.. terbaekk.. tq so much sudi mencuba.. :)

Ayu said...

sheila - hahah..ini mesti case ketapi..kena stop kat johor dulu ya..hehe..thank you juga for sharing..sedap ..:)