Friday, July 11, 2014

Kangkong Goreng Lada Hitam

Kita goreng ni waktu sahur hari tu..pukul 4 pagi ..beresen satu rumah..sebab kita tumis guna cili padi..hehehe...you know me right..cili padi tak dapat dipisahkan...puashati betul tengok Mr Hubby makan this dish dengan nasi panas aje...ayah & mak kita pun berselera kita tengok..kalau dah macam tu..mestilah sedapkan..Imagine dah ada cili padi + lada hitam, pijor babe..heheh..Lauk yang kita nampak sewaktu sebelum puasa lagi..dah simpan dalam draft.. Terimakasih buat Nasya kerana berkongsi recipe yang sedapp ni!.. Akak panjang2kan disini pula ya..:)

Kangkong Goreng Lada Hitam
Sources:- Dari Dapur Nasya
Tried & Tested:- Ayu@curlybabesatisfaction
BAHAN-BAHAN :
1 ikat kangkung-(Ayu guna 2 ikat)
300 g daging batang pinang (hiris nipis)-(Ayu gunakan daging batang pinang, matikan airnya dulu dikuali lain dengan sedikit halia kisar)
1 tangkai cili merah (hiris)-(Ayu guna beberapa cili padi- jgn ikut kita kalau tak tahan pedas..:)
4 ulas bawang putih (ketuk)
2 tbsp sos tiram Nona
1 tsp @ lebih lada hitam (tumbuk pecah-pecah)-(Ayu gunakan 2 tsp)
sedikit minyak untuk menumis
garam jika perlu


CARA :
Panaskan sedikit minyak di dalam kuali.
Tumis bawang putih hingga wangi. -(Ayu campak kan sekali cili padi)
Masukkan daging, lada hitam dan juga sos tiram. 
Masak hingga daging empuk.
Tambahkan kangkung dan cili.
Kacau rata dan sedia dihidangkan bersama nasi panas @ dimakan begitu saja.


8 comments:

Honey said...

Salam Kak Ayu,

Terliur lagiiiiiiiii

Lolozh04 said...

Terima kasih kongsi idea yang menarik

Ayu said...

honey~ walkslm..hehehe...;)

Ayu said...

lolozh04~ terimakasih juga sudi tinggalkan jejak, follow & singgah..;)

tun_telani said...

Salam kak ayu.. tun kalau mkn kankung mmg berangin satu badan.. siap muntah2 lagi teruk betul angin gara2 kangkung ni.. huhu. jd mmg xberani nk makan.

Amie said...

Ayuuu.... ni kalau hidangan begini ni, cukuplah dah.. tinggal cari nasi putih aje!

Ayu said...

tun - walkslm, oh tun kalah dgn kangkung ya..yalah kalau angin baik jangan makan kan tun..jaga baby tu..:)

Ayu said...

Amie - betul tu amie, hubby kita makan berlaukkan ni aje dgn nasi putih...hehe