Tuesday, January 31, 2012

Cucur Ketam Bersos Jingga

Menu sarapan yang dah lama kita buat..tahun lepas ..hehehe..cuba pula cucur or jemput2 ketam ...not much differnce dari cucur yang lain sebab isi ketam kita letak macam  sikit gitu..so tak berapa terasa, next time kena letak lebih sikit baru ada rasa isi ketamnya....recipe comes with sos jingga tapi kita tak buat sebab dah lapar & nak cepat makan...just cicah dengan cili sos biasa aje...Anyway, kita letakkan jugalah recipe sosnya for next time reference..

Cucur Ketam Bersos Jingga
Sources:-From Cucur@Kompilasi Majalah Karangkraf
Sources:-From Ayu@curlybabesatifaction
Bahan:-
300g isi ketam-(Ayu gunakan isi ketam sarimi)
350g tepung gandum
80g lobak merah-(dihiris memanjang)
1 biji bawang besar dihiris-(Ayu tambah)
2 lada merah dihiris-(Ayu tambah)
1 lada hijau- dihiris -(Ayu tambah)
80g daun bawang -dihiris
1 biji telur
1/2 sudu teh serbuk penaik
garam secukup rasa
air sekupnya
minyak untuk menggoreng


Cara:-
Satukan tepung, isi ketam, telur, lobak merah, daun bawang, serbuk penaik, garam dan air secukupnya. Adun sehingga sebati dan biarkan selama 30 minit hingga satu jam.

Dalam ketika itu, sediakan bahan untuk membuat sos. Pukul mayonis bersama denagn sos cili sehingga sebelum diperahkan limau nipis dan diperasakan dengan lada sulah serta garam. Ketepikan.-(Ayu tak sempat nak buat ni)

Kemudian panaskan kuali dan jemput2kan adunan tepung kedalm minyak yang panas. Masak sehingga kekuningan. Sedia untuk dinikmati bersamaa dengan sos jingga.

Note:- Apabila serbuk penaik(baking powder) bercampur dengan bahan yang lembab ia akan mengeluarkan karbon dioksida berbentuk buih kecil yang menjadi kan adunan naik gebu.

2 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ayu..he he he he baru tadi pagi saya buat cucur ketam ni, tapi guna flamming crab dan tambah isi sotong cincang..buat sarapan cicah ngan sos...

Ayu said...

sue - walkslm, wa sue sedap tu sue..masuklah blog ..boleh akak tengok recipenya..ada sotong lagi uish!!