Tuesday, October 18, 2011

Cucur Ubi Kayu

First time dengar & buat cucur ubi kayu ni..boleh tahan sedap juga rasanya..kalau dapat ubi yang empuk lagi sedap..tapi ubi kita ni macam kajut gitu..huhu..rangup bila digoreng memang ada rasa ala2 masalodeh..bahan2 tu tiada sukatan so kena adjust ikut selera sendiri ya.. Thank you puan punya recipe minta dipanjangkan disini pula..
Cucur Ubi Kayu
Sources:-From:ctfarah@myresipi.com
Bahan2 untuk (4-5 orang)
  • 1/2 kg ubi kayu (dibuang kulit dan dipotong kecil)
  • Jintan manis-(Ayu used 1/2 tsp)
  • Jintan putih-(Ayu used 1/2 tsp)
  • Udang kering-(Ayu kisar/tumbuk)-(Ayu used 3 tbsp)
  • Cili kering (dipotong kecil) 
  • 1 bawang besar potong dadu kecil-(Ayu tambah)
  • Daun kari (dipotong kecil)
  • Garam
  • Serbuk kunyit

Cara-cara

  1. Blend ubi kayu yg telah dipotong kecil tadi dengan sedikit air (agak2 dapat melumatkn ubi kayu sahaja)
  2. Lepas blend, toskan ubi kayu tadi supaya air yg ada dapat dikeluarkan
  3. Selepas ditos, bahan-bahan di atas dicampurkan ke dalam ubi kayu tadi, masukkan garam secukup rasa dan sedikit serbuk kunyit untuk cucur nampak lebih cantik dengan warna kekuningan
  4. Digaulkan ubi kayu dan bahan-bahan tadi sehingga sebati dan bolehlah dijemput2 untuk di goreng dalam minyak yg telah dipanaskan
  5. Rasanya saling tak tumpah seperti masalodeh@wadei yang sangat rangup dan sangat sedap. Selamat mencuba!

7 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

hehehe sambil menyyelam minum air..tgh nk update blog nmpk ayu tgh buat post comment dulu.

1st time dgr & nmpk cucur ubi kayu. Sedap yer Ayu??? Cam garing2 diluar lembik2 didlm... ni mesti sedap kan3x

ady said...

as-salam kak ayu
selamat pagi kak ayu..Waaah bestnya cucur ubi kayu ni kak ayu..ni kira2 resepi barulah ni..sedap mkn dgn cili sos pun blh kan kak ayu..?

quinnie said...

kakayu tengok kuih akak ni teringin lak saya nak makan masalodeh...hhehehe...

Ayu said...

mamhawa - heheh..betul tu ma, mana yang sempat kan ma..hehe..kita pun first time dengar & buat ma..rasanya garing diluar bolehlah tahan rasanya..tu yang kalau dapat ubi yang empuk lagi best..heheh

ady - walkslm, hahah..begitulah kira2nya ady..wakakaka recipe baru ..haha..
akak tak makan dengan cili sos pun ady akak makan gitu aje...:)

quinnie - hahah ada rasa macam masalodeh pun Q..heheh

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ayu...opppssss...uniknya bahan2 dia...kalau bolehlah semua saya nakj cuba buat dan rasa, tapi apakan daya..terpaksa jua masuk Q dan tunggu seru....Kopipes dulu yaaaaa

sak said...

Salam ayu..saya kira pembaca senyap blog ini...lama dah...cucur ubi ni macam sama dengan mak saya dulu-dulu buat..tapi dia just letak cili + bawang + daun sup + daun bawang + telur..ala2 nauget gitu..masa tu kira lauk time tiada yang lain...orang kampung kan..mak saya kata nama dia "PELENTHO"...he3 tak tau apa maksud..tapi kira edisi jawa..he3.

Ayu said...

sue - walkslm, heheh..biasalah sue..akak pun gitu juga..kalau boleh semuanya nak cuba..kalau pergi beli groceries tu semuanya akak capai..dalam kepala nak buat itu & ini..last2 ada bahan2 yang busuk dalam fridge sebab tak sempat nak buat bahan2 dah expire..hehe..

sak - walkslm, wah kita suka bila pembaca senyap bersuara..rasa macam ada juga yang masih sudi singgah ke dapur kita ni..hehe....thanks sak kerana 'bersuara' & menjadi silent reader..selalu2lah sound kat kita ya..jadi tak rasa sunyi gitu..hhehe..
tulah cucur ubi ni..actually first time kita dengar, buat & makan...so this menu actually dah lama ada lah ya..ish kita baru tahu benda ni..hahah..my mum orang lama pun tak tahu cucur ubi tu wujud..hehe..oh dulu menu ni dibuat lauk ya sak..thanks ya for the info ..