Tuesday, May 17, 2016

Cendawan Goreng Kunyit

Cendawan Tiram adalah favourite kita..in fact any cendawan kita suka makan...recipe yang dah lama juga kita masak...just post in Instagram dulu..sekarang baru nak masukkan keblog..cendawan tiram ni banyak yang kita boleh gunakan dia..masak sup, masak tom yam, goreng dengan telur buat telur dadar or goreng gitu dengan tepung...Terimakasih buat ..Kak NoorMasri untuk recipenya..sedap ni..kita buat ratah aje dari buat lauk..hehe

Cendawan Goreng Kunyit
Sources:- Dapur Digital
Tried & Tested:-Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan-bahan:
1 paket cendawan
2-3 ulas bawang putih- diketuk
1 labu bawang besar Holland-dihiris
2 tangkai cili merah-dihiris
sedikit minyak utk menumis
garam dan serbuk kunyit secukup rasa
sedikit serbuk ayam jika suka

Cara membuat:

Panaskan 3 sudu minyak untuk menumis
Masukkan bawang putih, bawang besar, cili merah, goreng hingga layu dan naik bau
Masukkan pula sebuk kunyit dan cendawan
Kacau sehingga cendawan menjadi layu
Masukkan garam secukup rasa dan serbuk ayam jika suka.
Hidangkan panas2
 

4 comments:

Monica Rampo said...

wah wah...menu simple tapi sedap ini kak
kapan2 nak try lah...he he he...belum pernah masak cendawan goreng kunyit begini, thanks kak Ayu for the inspiration

Norhayati Mohd Isa said...

Sedapnya Ayu..
Terasa lapor pulak akak ni :)

Ayu said...

Monica
akak buat ratah2 dari buat lauk..hehehe..
goreng buat telur dadar pun sedap ni Monica...:)

Ayu said...

Norhayati
hehehe...uish akak masak lagiii sedap kita tengok...
lama tak dengar khabar...:)