Thursday, March 24, 2011

Opor Ayam

Assalam, bertemu lagi hari ni..tak ada sangat nak dibicarakan cuma, just masukkan recipe2 yang dah lama kita masak dan kali ini giliran lauk ni pula..kalau masih ingat lagi, belimbing kita yang kena catu sebelum ni,  well ini adalah lauk yang terakhir yang dapat kita gunakan belimbing buluh tu..so lepas ni kalau nak tunggu lauk yang ada belimbing buluh kena lah cari lagi..hehe..Sebelum ni pernah buat juga lauk ni tapi tak ada belimbing , kita gunakan tomato aje..so here it goes..ooppss..lauk ni pun sedap makan dengan sambal hitam pahang tu tau..sebab lauk ni tak pedas ..


Ingredients:-
1 whole chicken cut to preference-(1 ekor ayam dipotong ikut suka)
5-6 candle nuts*-(5-6 buah keras*)
2 big onions*-(2 biji bawang besar*)
3 garlics*-(3 biji bawang putih*)
1.5 inches galangal*-(1.5 inci lengkuas*)
2cm ginger*-(2cm halia*)
1 packet coconut milk (200ml)-(1 kotak santan)
water to estimate-(air agak2)
cucumber tree(belimbing buluh) or tomatoes cut in wedges-(tomato atau belimbing buluh)
3 red chillies sliced in halves-(3 biji lada merah dibelah dua)
3 green chillies sliced in halves-(3 biji lada hijau dibelah dua)
some bird eyes chillies just throw in last(optional)- (beberapa batang cili padi dicampak aje akhir sekali -optional)

salt & msg to taste-(garam & perasa secukupnya)

Method:-
Sautee all the blended* ingredients till fragrant.Add in chillies and stir well. Add in chicken and stir till incorporated. Add in coconut milk and water. Let it simmer, when chicken is cooked add tomatoes or cucumber tree and stir well and add in salt and MSG to taste.Turn off heat.Ready-(Tumis bahan2 kisar* hingga naik bau. Masukkan lada dan kacau rata. Masukkan ayam dan gaul hingga sebati. Masukkan santan dan air. Biarkan ia renih, bila ayam dah agak2 masak, masukkan tomato atau belimbing buluh, gaul dan perasakan dengan garam & serbuk perasa.Matikan api)

2 comments:

Unknown said...

sedapnya opor ni kak...bubuh belimbing buluh tu sure terasa masam2 kan,bagus utk mereka yg ada HPT mkn buah tu kat kg saya dpn umah ada la pokok belimbing tu..dok sini tak jumpa lagila.

Ayu said...

nieza - jangan cakap kat finland , dah tentu2 negeri orang putih, kat spore ni pun susah juga nak dapat kan belimbing buluh ni..sebab semuanya bercement..tak ada tanah nak tanam..hehe..so only harapkan dari msia ajelah stok yang datang tu..tapi utk lauk ni kalau tak ada belimbing buluh, gunakan tomato pun boleh nieza..