Friday, June 29, 2012

Petola Goreng Cili Padi

Menu ni dah lamaaaaaaa dalam folder..sobaru nilah kita masukkan kat dapur maya ni..First time tengok petola ni..kita tanya abang yang jual ni dia cakap ini petola kampung..siap tunjukkan cara2 nak buang kulitnya..so kita belilah sebab nak tahu rasanya..ermm rasanya sedap comparing petola yang lagi satu tu(yang kulit keras lekang lekok)..this one more pejal compared to the latter...petola yang biasa tu, bila digoreng, dia macam terlalu lembut(itu sebab yang tu sesuai untuk buat masak air) dan sometimes kalau terlama goreng akan become soggy, this one, masih ok lepas digoreng tu..pun jarang2 jumpa petola ni..kita goreng cili padi ajelah..(asik cili padi aje ya..heheh)


Petola Goreng Cili Padi
Bahan:-
5 biji petola kampung - (buang kulitnya dan potong ikut suka)

*1 genggam udang kering
*10-15 biji cili padi
*4 ulas bawang merah
*3 biji bawang putih
*1cm belacan
(*Bahan2 dikisar atau tumbuk halus)

minyak untuk menumis
garam + perasa secukupnya
air 

Cara:-
Panaskan minyak, tumis *bahan2 kisar hingga naik bau dan garing. Masukkan petola, air sedikit kacau rata dan biar seketika. Perasakan dengan  garam & perasa. Agak2 petola dah layu matikan api. Siap untuk dihidang.

2 comments:

Patyskitchen - Exploring Global Flavor Around The World said...

Salam Ayu..akak baru seru ayu dah muncul....akak memang suka petola...tapi tak pernah goreng boleh la akak try ni..selamat menyambut ramadan ayu ya

Ayu said...

Paty -walkslm, wah!!!..akak panggil kita ya..hehe..patut ler telinga kita gatal aje dari tadi..hahaha..mudah2han panjang umur lah ya..hehe tulah petola yang ni ada lain sikit kak so bila digoreng dia taklah lembik macam petola yang lagi satu tu..selamat menyambut ramadan juga buat akak sekeluarga..:)