Tuesday, February 05, 2013

Russian Black & White Chocolate Cake

Assalam teman2..sewaktu entry ini ditaip, blog kita ini masih kena kunci(updated:- kita on & off ikut mood been doing this for pass few days)..Buat teman2 yang kita dah add untuk log in blog kita ni, terimakasih kerana masih sudi nak masuk kesini walaupun ada sikit leceh. Pada teman2 yang masih diluar sana, harap bersabarlah ya..In sya allah kita akan buka balik mangga besi kat depan rumah kita tu bila keadaan mengizinkan..

Terimakasih juga pada teman2 yang masih simpan link keblog kita ni diblog masing2..Kita faham, kalau ada teman2 out there yang dah buang bloglist to my link satu hari lepas kita tutup  my blog tempohari  ..Mungkin ada yang berkata, 'Si dia ni..madang aje tutup blog..macamlah bagus sangat blog dia tu!!.Ingat orang hairan sangat dengan penutupan blog dia agaknya..'..Huhu..kita dapat rasakan begitulah orang2 akan berkata..Tapi apakan daya..memang kalau boleh kita tak nak tutup tau..disebabkan.perkara yang malas kita nak cakap lagi kat sini..kita ambil tindakan yang kita rasa baik untuk blog Curlybabesatisfaction ni..
Terus terang kita katakan ya..blog ni juga kita cuba sikit2 untuk mencari side income  dengan installing Nuffnang,bermula  about 2 tahun yang lalu..so far, alhamdullilah, dah nampak boleh tahan juga 'side income' ni masuk..So dengan tertutupnya blog ini..of course, tertutup jugalah side income kita tu..huhu...so bukan suka2 ya kita tutup dan cari glamour...:(

Anyway, since kita masih berminat nak blogging dan masih nak sharekan recipe2 yang kita dah cuba pada kawan2.. Kita nak share recipe Kek Russian Black & White cake ni, yang kita dapat dari Chef Asma, dengan menghadiri class kek slicenya tahun lepas..Kek ni kita buatkan untuk Mr Hubby's birthday 10th January yang lalu..Recipe asal adalah kek slice, tapi kita convertkan kepada kek sebiji..dengan mengikuti steps yang kita tengok kat internet ni so kita mengadjust ikut gambar2 yang ada kat internet tulah ya..



Russian Black & White  Chocolate Cake
Adapted & Sources:-From Chef Asma
Tried & Tested:- Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan Kek:- (Recipe asal guna loyang 10"..Ayu gunakan loyang 9" tapi lain kali nak gunakan loyang 8" supaya dapat kek yang tinggi sikit.)

Bahan A
3 biji telur gred A
2 cawan(420g) gula castor (Ayu guna 320g)

Bahan B:-
2 cawan tepung superfine(290g)
1 cawan serbuk koko(100g)
1 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate

Bahan C
1 cawan susu ideal(250ml)- recommended guna susu dalam tin sebab lebih lemak or 50g susu tepung + air 
1 cawan minyak jagung@butter cair
2 tsp esen vanilla
1 tbsp gliserin- supaya kek lembap

Bahan D
1 cawan air mendidih

Cara menyediakannya:-
1. Putar bahan A sehingga kembang. Masukkan Bahan B dan C secara berselang seli. Gaul sebati.
2. Apabila sebati, masukkan D. Masukkan kedalam loyang 10"x10" (Ayu gunakan 9" lain kali nak gunakan 8" supaya kek tinggi sedikit) & bakar pada suhu 160c selaam 45 minit.
3. Sejukkan kek sebelum dipotong & hias dengan krim & hiasan.

Coklat Ganache untuk filling:-
600g dark cooking coklat-dicincang halus
400ml UHT whipping cream-(Ayu guna non dairy whipping cream)
1 tbsp liquid glucose@30g butter

Cara2nya ;-
1. Panaskan whipping cream secara double boiler
2.Masukkan coklat & liquid glucose, biarkan pekat(seeloknya dibuat awal semalaman sebelum digunakan)


Cream Cheese Filling:-
Bahan A
250g cream cheese
125g mascorpone cheese
2-3 tsp nescafe -dilarutkan -biar pekat & jangan cair

Bahan B:-(Pukul sehingga pekat@soft peak)
500g non dairy whipping cream

Caranya:-
Pukul Bahan A sehingga berkrim & satukan dengan bahan B
2.Hiaskan kek dengan cream cheese filling.

Cara2 susunan kek:-
Potong kek kepada 2 atau 3 layers(ikut suka). Pipekan cream cheese filling ditengah salah satu layers kek. Kemudian diikuti dengan chocolate ganache, kemudian cream cheese filling pula dan seterusnya hingga kehujung kek. Letakkan layer kek seterusnya diatas kek yang sudah dipipekan tadi. Mula pipe ditengah kek ini pula dengan chocolate ganache dan kemudian cream cheese filling dan kemudian chocolate ganache dan seterusnya hingga habis kehujung kek. Kalau ada 3 layers kek, letaklah kek seterusnya dan mula dengan cream cheese filling serupa macam layer pertama tadi. Bila semua sudah selesai, sapu/pipe kek dengan cream cheese yang balance tadi. Masukkan kedalam fridge dan tunggu hingga cream cheese set sebelum tuangkan chocolate ganache keatas kek dan hiaslah ikut suka dan creativity kawan2.


55 comments:

dari dapur nasya said...

salam kak Ayu....seb baik saya boley skodeng lagi dapur akak nie...kalau x nanti saya susah hati nak jamu mata...hu...hu...hu...

K.Nor said...

i'm still here :)

Mamasya said...

Aslmkum Ayu
nasib baik Ayu sy masuk dptlah jamu mata dan cari resepi.
kek ni nampak sungguh nyummy....dpt bygkan kesedapannya itu. antara kek idaman hati tp bilalah nak mencuba...

Nuridah said...

Cakkkk Ayuuuuu!!!

Assalamualaikum adik Ayu yg jelita nie...hehehe the moment buka blog nampak Ayu update terus kak Nur cari bicyle and cycle to ur place...hehe..ada betul kah???

Cantik sungguh kek Ayu...selera kak Nur tengok..mcm bengawan solo laaa!! Tak pe la Ayu, apa org nak kata dn syak wasangka...bersangka buruk tu lah yg dimurkai Allah...kalau org yg berfikiran conservatif mmg susah nak dimengertikan...rasanya dh molek sungguh Ayu mendiamkan diri daripada ada org tu menyalak mcm anjing tapi diri sendiri pun tak ada etika ambil resipi org lepas tu sebut nama geng dia aja...apa punya org?? Mengaibkan org pandai tapi diri sendiri lebih dahsyat dari org yg diabibkan.Skrg kak Nur tk peduli whatever I want to bring out or hint someone, I would do so...apa nk takut...aku hanya takut pada Allah saja...selain dari tu kalau org nk kata apa kata lah no problem...go ahead as long Allah tk berpaling muka pada ku....alhamdulilah...aamiin.Ok Ayu got to go out now...take care...lagi beberapa bulan kak Nur dh jauh dari Ayu....huhuhu...take care and happy holidays to u and family!!

ady said...

as-salam kak ayu
Alhamdulillah dapat masuk juga blog kak ayu ni...tq kak..
btw the cake looks absolutely inviting and tempting..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak ayu...Wahhhhh...klu tayangan kek berasaskan choc, memang sinilah tempatnya....pasti tertawan....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak ayu...
sedap ni kak oiii... meleleh2 dah air liur melihatnyerrr.. sabar jelah..

Ayu said...

Nasya - walkslm, jangan susah hati dear..banyak lagi blog masakan yang lain yang lagi nasya boleh cuci mata..hehehe...

Ayu said...

Nor - Thank you Nor...i am sooooo touched....gerguguran air mata ku...:(

Ayu said...

Mamasya - walkslm, terimaksih mamasya, masih sudi singgah ya...
carilah recipe apa yang ada tu ya..kek ni memang best kebaboom..recipe dari chef asma..:)

Ayu said...

Nuridah - Oh pocot!! Kak Nur, kita anjat tau..!!.hahahhaaa..
walkslm, kak nur..kita tak jelita lah kaknur..tapi manis tu ada..wakakakaka
Wah naik basikal ya..padanlah kita nampak ada satu kakak tu kayuh basikal tengok2 atas kat block kita ni..hahahaha..nampak nah bedekkan kak...hahaha
Terimaksih kak nur for the compliement...masih ada ruang untuk improvement tu..banyak lagi kena practice..maklum ler..only during birthday orang2 dalam rumah ni aje baru buat..so very limited ..heheh .. Memang kita tak nak bising2 kak..orang tegur kat facebook pun kita diam2 tak jawap kat situ tapi kita jawap kat inboxlah..

Entahlah kak nur..rasanya dunia blogging sekarang dah tak semanis dulu..semuanya berpuak2 ..kita just buat hal kita ajelah..low profile aje....
Yang penting kita tak kacau dia orang dan dia orang tak kacau kita...just back to niat untuk berkongsi itu aje..kalau kita..cakap pun tak guna..kita ni siapalah we are just small fly..so kenalah pandai2 bawa diri...tak apalah kalau apa yang kita share tidak direcognisekan in sya allah ..dilain waktu Allah akan beri ganjarannya..kita dah tak nak fikir2 lagi pasal ni..so that is why..blogging is just for me to 'record' of what i have tried and just update into my 'ebook' here for my own reference..at the same time, kalau ada yang nak mencuba dipersilakanlah...
Kak nur, nak pergi mana kak Nur??Jangan tinggal daku..mcam mana nak happy holidays ni kak..belum cuti lagi .....oh tidak!!!!..

Ayu said...

ady - walkslm, terimaksih ady, masih sudi singgah kedapur akak ni ya..leceh sikit nak masuk kan..tapi harap2 sekejap ajelah ya..:)

Ayu said...

sue - walkslm, sue..heheh kalau coklat ingat akak tau..hahaha..dulu kini dan selamanya..

Ayu said...

madiha - walkslm, memang best ni ratna..akak makan pejam mata dengan bunyi aje..ermmmmmmm...heheh..

MamaFaMi said...

Ayuuuuuu...

Pergh lega dapat masuk sini. Puas usha pak guard yang jaga kat pintu masuk blog Ayu ni tau. Termakan gak dia tengok muka seposen mama ni. Ahahahaha...

Lenkali nak kunci, jangan lupa bagi mama kunci duplicate. Tak yah penat nak usha Pak Guard lagi ye. Nanti skandal pulak. Ngeh3x.

Mmm mama punya nuffnang kan, bertahun tahun (bukan 2 tahun ye, lebih!) dah... baru RM80 ko. Shian kan... nak wat cemana. Dah banyak tu je rezekinya. Alhamdulillah.

Mama ni macam teringin nak makan kek cekelat, tapi tak kuasa buat. Nak beli, cam tak best je. Cemana? Tenung ajelah kek cekelat Ayu ni...

Ayu said...

Mamafami - hehe..pak guard jaga betul kan ma..hehe..
ok ok kalau terjadi lagi..kena kunci dari luar..kita dah masukkan nama mama dah dalam invited guest so dont worry ya ma..hehe..you are always welcome here..:)
Nuffnang ni so far for me dah boleh tahan juga lah ma..boleh lah dapat 4 loyang nordic ware..hehe..
ermm semalam baru check my nuffnang 1 month tutup baru 30 cent..heheh..
haish sampai bilalah kita nak tutup kan blog kita ni...sabor ajelah kan..

Hanim said...

Assalaamualaikum, lama xmasuk blog nih. Sy pon on off jer anak ganggu hehehe. Sedap tgok kek nih nak recp ye, terima kasih....

Marsita Yahya said...

HI AYU, nice to c you again...

Anonymous said...

Alhamdulillah, akhir nye ayu sudi membuka semula blog ayu. Terima kasih....sgt..

fauziah said...

Ayu please invite akak, missing your blog so..much

Anonymous said...

Salam Kak Ayu...Alhamdulillah syukur this blog is opened to public once again. I have been your silent reader dah lama and have tried some of your recipe and Alhamdulillah semua menjadi. Esp as for me yg duduk jauh dirantauan, I've always come to your blog and searched for recipe kalau yg mana2 I teringin nak makan. I was down when came here and saw the blog only opened to selected readers...well though it is opened back now, I'm not taking any chances...should Kak Ayu decided to restrict this blog again pls include me in...and here is my email addy...mspseudo@hotmail.com. And terima kasih banyak2 for all your most sincere recipe shared here. Akhir kata...salam perkenalan, Ct.

Ayu said...

Hanim- walkslm, oh ya ke dah lama tak masuk sini?..akak pun baru buka balik ni Hanim..silakan kalau nak recipenya tu ya..

Ayu said...

Marsita - Hi dear..thank you ..nice to see you too..:)

Ayu said...

Anon- Terimakasih masih sudi kesini ya..kita yang patut berterimakasih..:)

Ayu said...

Fauziah - boleh apasalahnya apa email kak fauziah?..kita letak aje just in case kita tutup balik..aduhai harap2 jangan lagi lah ya..

Ayu said...

Ct- walkslm, salam kenal juga buat ct.. nice to hear silent reader dropping by leaving footprints here..
Kalau tak tinggalkan memang tak tahu ler..siapa2 yang dah singgah sini..:)..
Ct duduk mana tu dear?..must be missing alot of homecooked food right..so the only choice was to cook yourself kan..
Wow!!..hahah you are not taking any chances ya..heheh i feel so honoured & touchedlah dear..ok i've already included you as my invited guest ..nanti check email..if i decided again to close..just click on the email that i sent you..
Nice to know you ct!!!..take care

ZueAman said...

Assalamualaikum Ayu, I'm one of your silent readers. Very the sedih and sayu when you last decided to close your blogs. I subscribed to your blog through Google Reader and have always never missed visiting & reading your blog. Very, very pleased to hear from you again. So excited upon seeing your active post in my subscription list. Welcome back dear girl. Stay strong, biar apa orang kata, hanya Allah swt yang tahu niat hati kita. May Allah swt bless you and family always. Amin.
Kak Zue from KL

Ayu said...

ZueAman - walkslm, salam kenal juga buat Kak Zue..alahai, kita pun begitu juga kak, sedih bila terpaksa tutup blog kita ni hari tu...Terimakasih for subscribing to this humble blog of mine..and terimaksih juga selalu singgah kesini..
In sya allah, ..mudah2han..kita akan, teruskan berkongsi apa yang sudah kita cuba dan masak..mudah2han juga mendapat manfaat for friends or guests yang sudi kemari..Thank you kak for the doas & prayers..you take care too ...:)

Ayu said...

menghilangkan bau mulut - thank u ya for the info

Shereen said...

Tak pernah terfikir langsung that u close ur blog for the unreasonable reasons that u gave. Infact, I know that u will buka balik ur blog when u hv settled whatever problems that's been bothering you. Honestly, I rindu ur blog, wei! ... but I'm still here waiting for youuuuuuuuu... awwww!

kakwan said...

Salam Ayu,, syukur Ayu masih sayangkan rakan-rakan blog kalo Ayu privatekan pun kita faham dn tak salah Ayu tapi Kakwan gembira Ayu da buka semula.. selamat kembali :D kek ni antara top searching d tenet sure meletop la kalu makan hee hee ;)

ana said...

Salam ayu. Terima ksh bukak pintu dapur ni utk kita masuk jengah apa yg ada. Nk tnya, ayu g kelas chef asma yg french pastries ke before puasa last year? Rasa dlm kelas tu chef asma demo black n white russian ni tp dia wat yg besar n potong kecik2. Sya join masa tu. Klau tau masa tu ayu ada, kan best leh jumpa...

Ayu said...

shereen - reason yang sama juga ler..orang copy my url pulak this time..in fact yesterday i just got the web that copied all my urls in my blog...basically if people used search engine, they will be directed to that website, before reached my blog directly...i yelled to myself..tak apalah SEDEKAH!!!!!..very very tired already..
thank you shereen for understanding..and right there waiting....awwwwww!!!

Ayu said...

Kak wan - walkslm, betul tu kak wan, semasa blog ditutup, kita rasa sunyi sanagt2..tanpa kehadiran teman2..terimakasih kerana memahami dan masih sudi nak singgah kesini walaupun kita tahu kak wan sibuk ..kek ni memang kita pun cari dulu kak wan recipenya tapi tak banyak yang bersedia nak kasi recipe sebab kebanyakkannya buat meniaga..itu yang kita pergi belajar dengan chef asma walaupun original nya slice cake...:)

Ayu said...

ana - walkslm, terimaksih juga pada ana sebab masih sudi nak kesini..aah kita pergi time last lesson sebelum puasa..betul lah tu ana, memang recipe asal untuk slice cake chef buat besar lepas tu dipotong dan didecorate slice by slice...ana pun hadir juga ya for the class?..kalau tak silap kita..kita sorang aje dari singapore yang hadir time tu..
ana duduk bahagian depan, tenagh or belakang?..kita duduk bahagian belakang sekali dekat denagn pintu nak masuk..alahai kalu tahu boleh laga pipi kan..hehe..

Unknown said...

as salam ayu..akk ni bru berjinak2 n blog ni..akk suka tgk blog ayu..tu yg akk add ayu tu..nampak best sgt..harap ayu terima akk ye..tq

ana said...

Sama la kita kelas yg tu. Alaaa rugi nye tk tau ayu ada kat situ. Klau tk bole salam2 arab. Kita yg dok kat dpn skali tp bukan depan meja demo tu. Depan tepi sink. Masa tu kak noreen nor pun ada kan. Sbb kita dok depan kita selalu sibuk2 menyelit ambik gambor n video. Mmg kita rasa rugi sgt tk tau ayu kat situ. Ada plan nk g lg ke tahun ni kelas chef asma?

Ayu said...

Farah - walkslm, terimakasih sudi singgah dan tinggalkan jejak ..
kita terima dengan tangan terbuka, siapa2 yang sudi nak berkawan..semuga Farah teruskan berblogging dan semuga berjaya hendaknya...welcome to the club ya dear..:)

Ayu said...

ana - wah!!!!!..betul2 kita nampak noreen noor pun ada datang time tu!!!..oh yang ambik gambar & video kita ada perasan juga..tapi sayangnya kita tak cam ler..maklum ler duduk last sekali mata pula rabun..huhu....aduhai memanglah macam mana nak cam,semuanya bertudung..hehe..memang semua nampak sama aje..

kalau ada rezeki(fulus) memang nak pergilah ana..tapi, kena juga tengok waktu dan keadaan juga..sebab yang tukang drivernya my hubby kena tengok dia free ke tidak dan juga kena tengok tak clash dengan apa2 urusan anak2..maklum ler.my 2nd son nak ambil periksa besar tahun ni..so tak boleh suka2 sangat..huhu..

mungkin belum jodoh untuk kita bertemukan dear..heheh..manalah tahu next time kan ana...:)

ana said...

Haah anak kita pun ada yg nk ambk exam besar tahun ni. Kita hri tu try nak join kelas puff n crepe durian on 2 feb tp dah penuh. Chef asma offer 2 mac tp kita tak free coz anak dara kita nk balik kampus after cuti semester...huhuhu... Sedey tak dpt nak g... Tak pe. Laen kali mungkn ada jodoh kita bjumpa insyaAllahhh....
Banyak pulak kita mngomen kat sini. Kang marah fan ayu yg lain... Makasih ayu rajin melayan kita ni hihihi...

Ayu said...

ana - tak apalah mungkin schedule kita tak ngam, i m sure, chef asma, pasti akan ada klass diwaktu yang kita boleh attend next timekan..
eh apa pulak banayk komen..banyak komenlah yang kita suka..hehe
terimaksih juga ana sudi singgah ya..

MaMa AuFa said...

Sis Ayu,
*Boleh tak suggest substitude for gliserin?

*Dulu saya pernah satukan non dairy whipping cream & cream cheese (whipping cream dipukul hingga kental baru dcampurkan dgn cream cheese), unfortunately teksturnya macam terpisah, tak creamy, tak smooth.. apa silapnya agaknya ya Sis?

Ayu said...

MamaAufa -i am not too sure lah dear..anyway..glyserin tu optional aje..chef asma kasi tips aje tu..:)

Seingat akak, akak tak pernah pulak cuba combine whip cream & cream cheese..so tak dapat lah nak jawap soalan mamaAufa tu.. mama buat frosting dengan combination tu ke?..

MaMa AuFa said...

TQ Sis Ayu for the reply.

Utk resipi Russian Black & white ni kan kena satukan Bahan A (cream cheese) dan Bahan B (non dairy whipping cream) utk cream cheese filling...

Ayu said...

mamaAufa - Oh yes, but for this dah dicampurkan dengan mascorpone, cream cheese..dipukul hingga creamy, then whip cream tu jangan pukul sampai stiff peak agak2 antara medium peak dengan soft gitu lah..foldkan dia dengan spatula pelan supaya whip cream tu tak meleper dan seperated jadi cair..so far akak buat yang ini ok the cream cheese filling tu & the whip cream + mascoporne bila disatukan nak pipekan pun senang aje..hope this helps dear..maklum ler akak pun bukanlah pandai mana ..basically just my trial & error juga ni..:)

MaMa AuFa said...

tp still kena pukul fresh cream tu sampai x terjatuh bila dterbalikkan ke sis? saya ni pun agak kurang terer bab menyatukan fresh cream & cream cheese...

Ayu said...

mama Aufa - yes, yes..of cos.. pukul fresh cream tu sampai tak jatuhlah ..
asal tengok dia dah tak jatuh dah oklah tu..

MaMa AuFa said...

Ok, thanks sis Ayu..

Saya plan nk buat cake ni utk birthday anak saya next month.. tu yg stadi hard ni.. haha..

Ayu said...

MamaAufa - Your welcome sis..
ok good luck!!..study hard and you will do well!!..hehe..take care dear..

msniena said...

salam AYU...saya mmg suka baca blog AYU..gambo lawo selawo orgnyer..sesedap rasa .... tapi malang bagi saya apabila AYU dan mangga blog nie, saya tak leh nk tgok dah..so minta add saya sebagai sebahagian insan yg tersenarai dlm add list ayu ya..huk.huk.huk..sob..sob.sob... email kita azniena78@gmail.com..tq AYU..

MaMa AuFa said...

TQ Sis Ayu..
TQ gak sebab follow blog saya..

Ayu said...

msniena - walkslm, dear..heheh..alahai dah pernah tengok kita ke ..hehe..kita ni indah nama dari rupa tau..haha..
terimakasih masih sudi nak singgah ya misniena..ok nanti kita add you as invited readers just in case blog ni dikunci lagi..tapi harap2 tidaklah kan...nanti check email ..kalau blog ni dikunci..dari email tu clicklah ke link yang akan direct ke blog ini ...:)

Ayu said...

MamaAufa - Your welcome dear..
thank you to you too..sudi singgah blog akak yg masih belajar juga ni ya..:)

Unknown said...

Assalamualaikum Ayu... Seronok bila kita intai2 resepi yg Ayu share. Tima kasih sudi share resepi kat blog. First saya jatuh hati ngan sambal goreng pengantin Ayu...memang best sangat. Tima kasih Ayu sudi share resepi ��

Ayu said...

Nor Rafidah
Walkslm...alhamdullilah..sis..terimakasih juga Sudi intai2.. & jeling2... Hehehe..
Sambal goreng pengantin..dah cuba ke sis...kita recommend Sambal goreng pengntin II..
Recipe yang itulah kita ikut semenjak dah cuba yang itu...tiap2 tahun....
Harap kena dgn Selera ya sis....;)