Friday, November 04, 2011

Rendang Pucuk Ubi

My mum terperanjat bila kita cakap nak buat rendang pucuk ubi..heheh..ah pucuk ubi boleh buat rendang juga ke?(maklum ler my mum & me only 16 years difference ya)..eh boleh mak..pisang muda tu pun kita pernah nampak recipenya...So bila nampak recipe ni kat dapur kak Anim kita terus aje print dan masuk list...


Sedap juga rendang pucuk ubi..makan gitu2 dengan nasi panas ..lemak2 pucuk ubi & lemak2 santan serta masin2 ikan bilis memang unik lah kira..tapikan kak anim, kita punya macam tak cukup garing lah..heheh sebab  kita tak sempat nak tunggu lama lagi sikit kita dah matikan api..heheh tapi rasa tetap sedap..Thank you ya kak for sharing recipe yang lain dari yang lain ni ya..Minta izin dipanjangkan disini pula ..Siapa2 yang suka pucuk ubi boleh cuba recipe ni..

Rendang Pucuk Ubi
Sources:-From anymz @mykitchen
Bahan-bahan
2 ikat pucuk ubi-ambil yg muda,bersihkan dan ketepikan
santan dari 3 biji kelapa atau
santan segar rm 4-akak guna 1/2 kg santan.-(Ayu gunakan 2 santan kotak kecil 200ml each)
*5 ulas bawang kecil dihiris
*1 senduk cili api yang telah di kisar halus bersama kunyit hidup-(Ayu gunakan 1 genggam cili padi-dikisar)
2 batang serai ditik
Segenggam besar ikan bilis
Garam secukup rasa +sedikit serbuk perasa-(Ayu tambah)
2 keping asam gelugur

Cara2
sediakan kuali.
masukan santan,serai,garam,ikan bilis,bawang,asam keping,garam dan cili api yang telah di kisar.Kacau sentiasa supaya tidak melekat dgn api yang sederhana.Bila santan sudah mengeluarkan minyak dan hampir kering baru masukkan pucuk ubi dan kecilkan api.kacau hingga pucuk ubi garing. Bila nak masukkan pucuk ubi boleh lihat di SINI.

8 comments:

anymz said...

terimakaseh sbb sudi mencuba ya ayu.akak rasa rendang ayu tak garing sbb ayu guna santan kotak..lemaknya takde jadi lambat sikit dia nak garing tu ayu..tapi rupa dah ada dah tu.

pada akak dah menjadi sangat lah.jarang2 org mencuba rendang pucuk ubi ni sbb takut tak garing tang ikan bilis dan pucuk ubi..kalau ayu masuk johor jgn lupa beli santan segar ya ayu..pastu boleh try lagi..mmg sedap dan tahan lama.sesuai sangat kalau kita nak bwk bekal gi oversea atau ke mekah..

Liza said...

Tu la kak ayu...Liza pun bru nk tanya blh ke buat rendang pucuk ubi...hihihhi
Tp sifu dah tlg jawab kat atas tu, siap dgn tips sekali...ekekekeke

cik cek said...

Adoiyaiiii!....
Buat tuk menu raya ni confirm mkn tak pandang keliling dah ni....masuk list dulu...nak cuba gak nanti....:D

aeinio said...

wow hebat ini resepi.. kena cuba...

Ayu said...

anymz - oh ya ke kak..sebab gunakan santan kotak ya?...huhu..baru tahu ni..betul tu kat sini nak dapatkan santan fresh kena pergi geylang..jauh dari tempat kita ni..
ok2 kak noted tips2 yang akak beri tu..thank you very much ya kak for sharing this unique recipe..betul rendang ni tahan lama ..memang sesuai kalau pergi overseas yang susah dapat cili..macam kita pergi hong kong tu..hehee,..

liza - heheh..ah sifu dah kasi tips tu..cubalah liza..hehe

cik cek - heheh..memang confirm tak pandang belakang ..kiri kanan masih boleh tu kak cek..haha..cubalah..

aenio - cubalah aenio..kena guna santan fresh kata kak anim tu..)

Farah said...

Mama kite selalu buat rendang ayam pucuk ubi. Die cam rendang kering campur pucuk ubi. Rindunya nak blk Msia.

Ayu said...

Farah - oh rendang ayam pucuk ubi pun boleh juga ya Farah..akak dulu pernah buat ayam lemak padi campur pucuk ubi sedap juga..Farah duduk mana ni..tak apalah nanti balik msia boleh cuba kan farah..

Mak Long Timah said...

As salam.
Kalau kawan-kawan ingin rasa Rendang Pucuk Ubi boleh beli secara online di www.maklongtimah.com.my atau Facebook Mak Long Timah dengan harga berpatutan.. Minimum 5pek ..penghantaran percuma