Tuesday, March 01, 2011

Daging Goreng Ala Kelantan

Kalau kemarin kita keTerengganu, Kali ini naik keatas sikit menuju keKelantan,,
walaupun pada hakikatnya kita pernah ke Terengganu tapi tak sampai pula ke Kelantan..huhu..
Lauk ni memang best..kita banyak ratah dari buat lauk..hehe..sedap.. rasanya ada ala2 daging goreng kunyit ..Makan dengan lauk bening ke tumis air aje dah ok dah ni..

Ingredients:-
500g daging dipotong
10 laa bawang mera -dimayang
4 ulas bawang putih dimayang
2 inci halia dihiris nipis
2 ssu besar kunyit serbuk
2 biji bawang besar dihiris bulat
sedikit cili besar dihiris-(Ayu gunakan cili padi diketuk)
sedikit minyak untuk menoreng'sedikit garam & gula
1 sudu besar halia kisar -(Ayu tambah)

Method:-
Rebus daging, kunyit serbuk & halia kisar sampai empuk. Selepas itu masukkan minyak dan bawang serta halia. Goreng sampai garing dan akhir sekali masukkan bawang besar, cili dan garam serta gula secukup rasa.
Sources:- http://resepi.mesra.net

5 comments:

Ayu Safieza said...

adeh...huh hah huh hah....mengah2 kejor entry kak ayu ni.....dasaaaaaaaaaaaat2.......nak pingsan jap....nanti kejut k..nak makan daging goreng ala kelateeeee..heheheheheeeee!!!

izahdaut said...

wooo mmg best la apa je masakan daging cam ni..
masuk list

Anna Qawina said...

kak ayu...ambo pong dah lamo tok make daging lagunih..hihi..minggu depe nok kelik klate, nak suruh bonda masakkan..heheh..apo punya anak daaa....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ayu..
tgk pada bahannya tuh sebiji mcm yg biasa kita masak.. kita panggil daging goreng kunyit jer.. beza cuma tak rebus daging tuh.. tp kita goreng terus ngan minyak sampai kering air dia.. sebab selalu guna daging lembut.. takperlu nak rebus lama2.. hehe.. baru je masak aritu masa adik2 ipar & mertua dtg... mmg sedapp.. tak amik gambar pun sbb segan kat mertua.. kehkehkeh

Ayu said...

ayu safieza - wakakaka..ciannya adik sorang ni!!..terkejar2 ya..haha..jangan pingsan ya akak tak kuat nak angkat..meh akak bagi sepiring ni ha..

izahdaut - memang best izah, buat ratah2 pun best hehe..

anna qawina - wakakaka akak baca comment ana ni kena baca pelan2 nak ikut gayo cakek kelate..ana ore kelate ko?..

madiha - walkslm, aah ratna daging ni ada macam daging goreng kunyit juga ..mungkin cara2nya lain sikit tapi rasa lebih kurang ler pada kita..hehe betul tu bila ada orang datang memang segan nak ambik gamabar kan..haha