Thursday, May 17, 2012

Nasi Goreng Nyonya

Sebelum ikan masin kembong yang kita beli banyak, expires,  kita goreng dan simpan dalam air tight container, kalau tak ada lauk bolehlah buat lauk..tapi lama2 takut juga tak boleh makan, so kebetulan terjumpa recipe ni diinternet..goreng nasi with ikan kembong masin....sedap pada kita..
Ni pun sebab ada banyak nasi yang berbaki tak habis dimakan, Hasif suka nasi goreng, tak kira nasi goreng macam mana..Recipe dari website kicap Tamin, kita tak ada kicap yang tersebut so kita gunakan aje kicap biasa yang ada kat rumah ni..terimakasih for the recipe..

Nasi Goreng Nyonya
Sources:-From Tamin2u
Bahan-bahan :
  • 4 cawan Nasi putih 
  • 1 ekor Ikan masin (kembong) - digoreng & diambil isi -(Ayu gunakan 2 ekor)
  • 25g atau 1 sudu besar Udang kering - dikisar
  • 1 biji Telur - (Ayu gunakan 2 biji)
 
  • 2 ulas Bawang merah - dikisar
  • 2 ulas Bawang putih - dikisar
  • 3 sudu besar Cili kering@cili giling - dikisar
  • 2 sudu besar Kicap pekat putra TAMIN - (Ayu gunakan kicap biasa aje, sebab tak ada jual disini)
  • 2 sudu besar Sos tiram TAMIN -(Ayu gunakan sos tiram biasa aje)
  • Serbuk lada putih - (sedikit)
  • Garam halus TAMIN (secukup rasa)-(garam pun biasa aje) +sedikit serbuk perasa
  • Minyak masak - untuk menumis
Cara Penyediaan :
1. Panaskan minyak,tumis bawang merah,bawang putih.
2. Masukkan cili kering,ikan masin,udang kering.
3. Masukkan sos tiram,kicap pekat,serbuk lada putih,garam & kacau sebati.4. Masukkan telur dan seketika.
5. Akhir sekali masukkan nasi,kacau sebati dengan rempah tadi dengan api perlahan.5. Hidang bersama telur mata kerbau & hirisan timun (jika suka).

6 comments:

adda syuhada said...

Wow tak pernah makan lagi nasi goreng nyonya ni...bleh masuk list jgk ni...

~~zana@pb~~ said...

Assalammualaikum ayu, akak pulak tak suka ikan masin, anak bujang suka. Pelik kan? akak tak suka benda yg masin2, tak boleh masuk melainkan ikan keropok yg bnyk kat sabah ni.
Nasi goreng ni resipi paling murah, sedap, cepat dan disukai ramai...eh..mcm iklan pulak!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Ayu!!!
wow cili padi dier tak blh tggl hehehe :)

kalau my mum suka ikan masin... grg lah 2-3 ekor simpan dlm tupperware tgh mlm lapar asal ada sambal belacan n ikan kering nie dier blh bangun n mkn hehehehe :)

Ayu said...

adda - nasi goreng biasa2 aje adda, tapi letak ikan masin..dulu pernah juga goreng nasi goreng ikan masin tapi style thai..

Ayu said...

zana - walkslm, oh ya ke..tak suka ikan masin ..kita pulak suka sanagt kak..tak ada lauk lain lauk makan ikan masin dgn sambal belacan dah ok dah..hehe

Ayu said...

mamahawa - walkslm, haah tau tak apa..hehe..
betul tu ma, samalah macam kita suka simpan ikan masin..hehe..kira macam lauk emergency..hehe