Thursday, May 31, 2012

Kari Telur Tomato

Bila malas sangat nak masak kita masak nilah..hari tu memang mood nak masak memang tak ada..my mum suruh my dad beli kari ayam kat kedai , sebab dia tengok kita macam tak gerak2 kedapur walaupun dah petang..heheh.bila dia tanya kita nak kari ayam tak, kita cakap ah bolehlah..(dalam hati selamatlah tak payah masak petang tu walaupun kita dah keluarkan udang letak dalam sink)..heheh sekali my dad balik ..dia berteriak dari luar rumah...kedai mamak tak ada jual kari ayam dah petang2 dah!!!!

Aduhai..so my mum cakap udang masak kari aje ler..dalam hati berkata lagi..eh mak aku ni asik cakap kari aje dia nak makan lauk kari ke?..tapi kita tak nak udang masak kari sebab ingat udang besar yang kita keluarkan tu nak masak lauk lain..so kalau nak tunggu bahan2 yang lain lambat lah kan jadi decided to gunakan telur ajelah since telur pun banyak dan rasanya dah lama tak masak lauk telur..terjadilah lauk kari telur tomato ni..dalam kari ni kita gunakan sedikit cili padi, sebab nak kasi pedas banyak/sikit..hehe..

Kari Telur Tomato
Bahan:-
4-6 telur ayam direbus
5 sudu besar rempah kari daging
2 biji tomato
*2 biji bawang putih
*1 bij bawang besar
*2 sudu besar cili kisar
*10 biji cili padi
*1/2 sudu kecil halia kisar
 1 cube ayam
1-2 tangkai daun kari
air secukupnya

Cara:-
Tumis bahan2 kisar* hingga naik bau, masukkan daun kari. Masukkan rempah kari yang telah digaul dengan air sedikit. Tambahkan air secukupnya.Biarkan mendidih dan masukkan cube ayam.Masukkan telur dan tomato, perasakan dengan garam & serbuk perasa.. masak hingga mendidih dan bolehlah matikan api..Siap untuk dihidang

2 comments:

Nur-nba said...

Salam. Hi Kak Ayu.. Lauk yg simple tapi nampak menarik... Nanti bolehlah cuba, kalau resepi Kak Ayu mesti sedap...

Nur suka masak sambal tumis telur.. Telurnya terus dipecahkan dalam sambal tu.. Nur tak berapa suka telur rebus, tak tahulah kenapa..

Ayu said...

Nur - walkslm, betul tu lauk simple tapi nasi boleh bertambah2..hehe..terimaksih nur..tak adalah juga ada yang tak berapa heheh.. akak telur ni dipecah ke direbus ke semua akak bedal..memang suka makan telur..
anak akak yang no 2 pun sama tak suka makan telur rebus..hehe