Thursday, May 30, 2013

Talam Sagu Banjar

Assalam teman2..lamaaanya kita tak keudara ya..senyap aje ..3 minggu tak bersiaran, tak rasa bersalah pun ..hehe ish ish..bulan May ni kan bulan anak2 exam..so terpaksalah maknya tone down ..alahai kalau tak exam pun dah memang tone down pun ..heheh...lepas exam pulak kat rumah kita ada buat kenduri arwah/doa selamat ...lepas tu puan tanah kedaung pulak jatuh sakit ..seminggu kita demam on off..sebab apa ..sebab my right ear infection..haish..redha ajelah ..kita ni alhamdullilah tak ada penyakit kronik seperti kencing manis atau darah tinggi, tapi penyakit kita ni penyakit gatal2 satu badan (kena makan ubat sampai mati) dan penyakit telinga asik kena infection aje..In fact sekarang masih dalam rawatan dan masih demam lagi ni..Bila telinga kena sedut kat clinic tu..adeh macam rasa nak terkencing dibuatnya..dahlah sakitnya boleh lawan macam sakit nak beranak(part contractions)..aduh..siapa2 yang pernah melaluinya pasti tahu apa yang kita maksudkan..mengelupur kita tau..huhu..

Next week anak2 di Singapura ni akan mula bercuti selama 1 bulan..mulalah stress lagi meningkat..suara pasti hilang dan lagi penat..basically pysically & mentally lah ..dan yang pasti macam2 request yang nak makan itulah inilah..Cuti sekolah kali ni rasa2nya kita tak kemana ler..
Mr Hubby kena berangkat ke Brunei selama 3 minggu disebabkan tugas..dan ada persidangan diantara 18 negeri on Asean Defense Ministerial Meeting(ADMM)..so only left with the last week..itu pun kalau nasib baik harap2 dapatlah at least masuk ke KL for our last minute shopping before puasa dan raya..

Ok back to makan..kemarin hubby's cousin datang for the our kenduri..she ada bawa majalah Midi ni..selak punya selak terjumpa recipe Talam sagu banjar yang dah lamaaaa..kita cari dan aim nak buat.. tapi tak ada yang sudi nak share recipenya..bila nampak terus kita snap dengan camera phone sebab waktu tu memang tengah sibuk nak masak2 for kenduri..so tak ada time nak copy word by word..nasib baik sekarang dah canggihkan..lepas snap tu terus terlupa nak snap empunya nama yang telah sudi berkongsi recipe ni..Terimakasihlah puan yang telah berkongsi recipe ni ya..Maaf kita tak sempat nak take note nama penyumbang sebab majalahnya pun dah dibawa balik keJB.. Rasa2 kita recipe ni asal dari Chef Asma juga kot..Apa2pun terimakasih pada puan2 yang sudi berkongsi recipe yang sedapp ni ya..

Talam Sagu Banjar ni ada related dengan Talam Banjar yang kita buat dulu kot?.. Sebab kita pernah terbaca talam banjar ni ada macam2 versi..salah satu recipe yang kita aim nak buat juga adalah dalam bahan2nya ada menggunakan beras..ah itu pun masih dalam list tu..
Ok verdict!!!!...Another kuih yang tidak mengecewakan..sangat sangat sedappp..dapat pujian dari my mum dan Mr Hubby!!!..licin loyang kuih ku ..hehehe..So far alhamdullilah, recipe2 dari Chef Asma memang tidak ada tolok bandingnya..semuanya sedap dan kita ada ambil order dengan talam2 dari Chef Asma..:)
 ps Biasalah ya scheduled postings for today..

Talam Sagu Banjar
Sources:-From Majalah Midi May 2013
Tried & Tested:-Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan Lapisan Bawah:-
40g tepung ubi
40g tepung gandum
45g tepung hoen kwee
75g tepung beras
75g gula pasir
220 ml santan pekat(Ayu campur air sikit)
1/4 sudu teh garam
1 sudu teh pewarna coklat-(Ayu gunakan chooclate emulco)
300 ml air + 150g gula merah(Ayu guna gula melaka) dimasak 
sekejap hingga gula larut.

Cara Membuat:-
  1. Satukan semua bahan diatas(Ayu masukkan kedalam blender dan tapis) dan masak sehingga naik wap.
  2. Masukkan kedalam loyang 10x10. Kukus selama 30 minit atau sehingga masak.

Bahan Lapisan Tengah:-
200g sagu biji-dibasuh dan rendam sagu selama 20 minit.
50g kelapa parut putih
1 sudu garam halus
60 ml santan pekat
200 ml air

Cara Membuat:-
  1. Satukan semua bahan untuk lapisan tengah. Gaul sebati dan tuangkan keatas lapisan bawah. Kukus selama 20 minit.

Bahan Lapisan Atas:-
190g gula pasir
75g tepung kastard
30g tepung gandum
300 ml santan pekat
3 biji telur
1/8 sudu teh air alkali atau air abu
1/2 sudu teh garam
1/2 penutup pewarna epal hijau
300ml air + 2 helai daun pandan. Dikisar dan ditapis untuk mendapat airnya.

Cara Membuatnya:-
  1. Satukan kesemua bahan(Ayu masukkan kedalam blender dan tapis) dan kacau sebati didalam periuk.
  2. Masak sehingga naik wap. Kemudian tuangkan keatas lapisan tenagh dan kukus selama 30 minit atau sehingga masak.

30 comments:

Gee® said...

Sedapnya kuih talam.... rajin la Ayu ni...

Marsita Yahya said...

sedap nya Ayu

hana said...

salam kak.ayuuu..
miss u so muchhhh!! kita suker sgt kuih talam... apa2 jenis pon tapinya nak buat nyer tuh berchenta mak nenek! hadoiii... terliur sudaaaa

ady said...

as-salam kak AYU
CANTIK KUIH TALAM TU..ADY SUKA TGK WARNANYE..MESTI SEDAP KUIH TALAM NI KAN KAK..

Unknown said...

zila lum penah makan talam gini kak ayu..tapi tengok ja tau sedap ni..lemak manis cukup..

dZana said...

Aslmkum ayu,suka jer nak buat.. tpi kene tunggu ramai rakyat bru laris..

Liza said...

Mesti cuba ni

inahar ali said...

woww..nmpak jek tajuk banjar..terbang pn doc ke sini..orang banjar ler katakan..hehe!! tgk rupa talam tu pn dh tau kesedapan rasanye kan..pergh!!

suryabil said...

Salam kak ayu,klau dh dpt pujian dr org tersayang suka lh kan...bini mana yg x suka...makna nya sedapp lh kuih tu kan...sury pun suka kuih talam ni..nnti nk terai..:-)

ana said...

Salam ayu.
Sian dia sakit pulak. Patut la myepi tanpa berita masak2... Makan ubat tau jgn ngelat...pandai nye wat talam. Kita tau wat talam sagoo je (yg agak expert sket he3...). Cam ni gak rulanye tp 2 tkt je. Kdng org pgl talam tokyo. Dis lepas kita blaja kat jbtn pertanian di serdang. Pun sedap gak. Kita suke sbb mcm seri muka tp bwhnye sagu n kelapa parut bukan pulut. Klau nk resepi nti kita email kat ayu.
Ok ayu. Take care. Semoga kita semua sihat2 selalu insyaallah.

Ayu said...

Gee - heheh..nak cuba dan nak rasa itu yang rajin tu gee..cuba kalau mood tak ada'
jangan harap ler nak buat..walaupun sesimple mana pun..lagipun..boleh try test siapa2 yang nak order bolehlah buatkan kan..heheh..:)

Ayu said...

marsita - sedap ni marsita..jemputlah..hehe

Ayu said...

hana - walkslm, miss u too dear..akak ni nasib baik ada juga rakyat jelata yang suka makan kuih2 ni,..my parents & my hubby kalau harap anak2..memang dia orang tak pandang pun sebelah mata...yang tahu kek coklatttttt aje ler..hahaha..

Ayu said...

ady - walkslm, ady, thank you ady..memang sedap pada kami ni ady..kalau senang2 ady cubalah pasti agree with me..:)

Ayu said...

Norzila - cubalah zila..memang sedap ni..semuanya cukup lemak manis masin..heheh..

Ayu said...

dzana - walkslm, hahah..betul tu cikgu tunggu rakyat ada baru buat kalau tak sorang2 nak perhabiskan memnag jenuh ler..heheh

Ayu said...

liza - aah dear memang harus dicuba..:)

Ayu said...


inahar ali - hahha..naik jet ya puan doc..hehe..oh puan doc orang banjar ya..alkisah..
baru kita tahu..harus dicuba ni doc..:)

Ayu said...

sury abil - walkslm, hahahh betul tu sury kalau semua dah suka dan dapat pujian memang tandanya sedaplah kuih ni kan..hahha..cubalah dear..kalau rakyat jelata tak ramai buat 1/2 adunan pun dah banyak juga ni sury..

Ayu said...

ana - walkslm, aah ana kita demam hari tu..sakit telinga ..infection my ear canal bengkak dah tak dengar sebelah..pergi clinic ear, nose & throat..doctor sucked out masyaallah rasanya macam nak terberanak kali 4..tau!!..pakkal kat clinic telinga kalau tak kita meraung kesakitan..kelopak mata sampai terjengket2 sebab urat dari telinga dan urat otak pun boleh nampak berdenyut2..adehh...memang kita makan ubat..doc kasi painkiller 2x sehari kita bantai 3x sehari..sebab terlalu sakit..lepas makan ubat terbongkang like nobody business. huhu..
oh talam tokyo ana dah expert buat ya..kita pun ada recipe tu..kita beli dari chef asma
bila kita beli trio steamer dgn dia 2 tahun lepas ..yang tu kita belum buat lagi..ni saja aje nak buat recipe yang tak ada dalam tangan..heheh gatal lah katakan..
yang ada tak nak gunakan yang tak ada nak dicuba..heheh..
Semuga ana pun begitu juga ya..rajin2 makan ubat ya..:)

Amie said...

Ayu,
bila baca bab sakit tu... adussss tak dapat dibayangkan kesakitan yang Ayu tanggung sampai menggelupur tu... oh! Ujian daripada-Nya!
Cantik rupa talam sagu banjar tu... belum pernah makan, & baru kali ini dengar ada kuih nama banjar tu...tq for sharing Ayu & take care dear...

Ayu said...

Amie - betul tu Amie..sakitnya bukan kepalang..memang Ujian darinya..
Thank you dear..talam sagu banjar ni adik beradik dengan beberapa talam yang bernama 'banjar'..cubalah amie..sedap ni..

zila norazila said...

Slm kak ayu.zila pun ada beli mag ne..tp x cuba buat lg..mood skrg ne mmg tgh malas..byk jgk jenis tepung yg dgunkan ptutlh sedap kn..

Ayu said...

Zila - walkslm, oh zila pun ada majalah ni ya..akak hari tu..selak2 sekali imbas aje ternampak recipe ni terus ambik hp dan snap gamabr..sebab tengah sibuk nak buat kenduri tak dapatlah nak scroll pelan2..alhamdullilah sedap kuih ni zila..:)

EJHarraz said...

Salam Kak Ayu,
Sedapnyer kuih talam banjar...kita lom pernah rasa lagi kue ni. Nampak dari rupanya sedap.

Ayu said...

Iza - walkslm, iza, memang sedap kuih ni iza...mR hubby ada suruh akak buat lagi ni..heheh

ummiaisyah said...

salam rindu ayu...nmpk sedap sungguh talam tu..festaim dengo nm talam ni..tp bila tgk resepinya lebih kurng cam talam tokyo kan..cuma tak de suun..nnti nk dicuba jg ni..tq 4 sharing

Ayu said...

ummiaisyah - walkslsm, rindu juga dgn ummi, lama tak dengar suara...aah mungkin lebih kurang juga rasanya kot ..tapi tak ada suun..talam tokyo kita belum pernah cuba tapi recipenya kita ada..:)

ana said...

Salam ayu.
Hari ni kita wat kek gula hangus@honeycomb resepi dr dapur ayu ni le. Mmg sedap n lembut je. Cik asben kita mmg suke kek ni. Kita peram 2 jam je sbb dh lewat td ni tp cantek lobang2 dia. Sori la kita comment kat sini psl kek gula hangus ni.
Tq ayu....

Ayu said...

ana - walklsm, ana, wah dah buat kek gula hangus ya...jadi sarang2nya ya..alhamdullilah..ayah kita pun suka kek gula hangus tu..heheh asiklah suruh buat ..heheh kita sampai dah boring nak buat kek tu aje..Manis tak?..kalau takut manis boleh kurangkan susu pekat tu..thank you ana sudi mencuba ya..suka kita dengar kalau kawan2 buat menjadi..:)