Monday, June 17, 2013

Ikan Dori Telur Masin

Dah lama juga kita tak beli ikan dory ni..agak bertahun juga..semenjak ada seorang silent reader singgah kesini dan beritahu actually ikan dory tak bagus untuk dimakan..sebab disuntik dengan hormone..for a few years juga kita tak beli dan makan ikan dory...then I realised bila kita makan kat Swensens, kita order fish & chips, itu ikan dory juga kan?..Actually dah banyak kali bila nampak ikan dory ni kita pegang then letak balik pegang then letak balik..nak beli ke tidak..then akhirnya kita nekad ambil aje sebungkus..sebab ada tanda halal dipackagingnya tu ...Dalam hati kalau tak  safe tak kan ia masih dijual disinikan, you know Singapore Governmentkan..they are very strict on this, so tawakkal ajelah....anyway kita pun bukannya beli selalu ..Anak2 kalau ikan dory dia orang makan juga..sebab tak ada tulang compared to ikan2 yang lain.. Bila kita google untuk mencari recipe baru for ikan dory, terjumpa recipe kat bawah ni..yang gunakan telur masin for the bahan2nya..
Recipe asal menggunakan halia tapi kita omit that sebab kita dah cuci ikan dengan jus limau so tidaklah lagi bau hanyir..Kita adjust ikut selera dan rasa dimana recipe asal tidak menggunakan bawang besar kisar dan cili padi ..Terimakasih buat puan punya for the idea and recipe..

Ikan Dori Telur Asin
Sources Adapted from :-From Mulliechan.wordpress or mulliechan.wordpress
Tried & Tested :-Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan2:-
4-5 keping ikan dory dipotong ikut suka, dilumur dengan jus limau dan digaul dengan sedikit garam, lada putih serbuk, sedikit perasa dan sedikit kunyit serbuk.
4 biji telur asin direbus dan ambil kuningnya aje dan hancur2kan ketepikan
5-10 biji cili padi dihiris
1/2 sudu kecil bawang putih kisar
1 sudu kecil bawang besar kisar
1/4 kiub ayam (1 kiub dibelah empat ambil 1/4 aje)
tepung jagung secukupnya

Cara:-
Isi ikan yang telah diperap dengan tadi dilumur dengan tepung jagung dan digoreng hingga garing, angkat dan ketepikan. Kalau menggunakan minyak lebihan tadi kurangkan sedikit. Tumis bawang putih, bawang besar kisar dan cili padi hingga naik bau. Masukkan telur asin kuning yang telah dihancur2kan tadi gaul rata.Masukkan isi ikan dory yang telah digoreng tadi. Gaul sehingga sekata .Agak2 dah rata boleh matikan api. Siap untuk dihidang panas2.

10 comments:

Gee® said...

Tak pernah makan ikan dori.... gerenti sedap ikan bersalut telur masin... lemak2 gitew, kan Ayu?

tun_telani said...

Salam kak ayu... menarik resepi ni.. tun selalu beli ikan dori. hihi.. sbb kdg2 nk mkn ikan, tp malas gi pasar, jd beli dori fillet je la kat supermarket. growth hormon rasa2nya byk dh dh di ban, so insyaAllah skrg ni ikan lbh selamat di makan.

Irfa said...

ikan dori pun dah sedap
tambah telo masin lagillah sedap ;)

Ayu said...

gee - oh gee tak pernah makan ikan dory ya..kalau pernah makan fish & chips tu
lah ikan dory yang digunakan selalunya gee..aah lauk ni lemak2 ikan tu dengan masin2 telur asin..:)

Ayu said...

tun telani - walkslm, betul tu tun, samlah macam akak, kalau dalm fridge ikan tak ada
dan malas nak pergi pasar..ikan ni ajelah beli kat supermarket sebab dia dalam freezer kan..tapi itu dulu sekarang pun baru nilah beli ikan ni balik...hehe..harap2 oklah kan ..:)

Ayu said...

irfa - heheh betul tu irfa, memang bila akak masak lauk ni bila diangkat aje lepas goreng akak makan macam keropok pulak..hehe

ana said...

Salam ayu.
Kita dtg ni nk mk ikan dory telo masin....ada lg tak? He3.....

Kita pun dh lama tk beli ikan ni sejak cerita2 tu la. Rasa kat manhattan pun guna ikan ni. Bykla restoren2 guna ikan ni sbb bila mkn dia kan ada bau sket. Compom ikan dory. Skrg ni kita malas nk beli sbb tk pandai nk cuci ikan ni. Klau tk betul cuci ada sket bau kan kan kan ayu...

Ini betul punye masak time cuti skolah. Byknye menu...tk trikut kita dgn ayu ni. Klau bjiran bole gak kita hulur pinggan he3....

Qasey Honey said...

wah tentu sedap ni..biase buat ketam@udang aje...leh la try nti...tq kak resepi

Ayu said...

ana - walkslm, heheh ikan dory telur masin dah lama jadi baja ..oh ya ke..ana pun tahu pasal info tu ya..oh kira ramai juga yang tahu rupanya..kita tak tahu ..maklum ler, dulu pergi kerja balik kerja balik tau makan aje sebab mak kita dah masak..then kalau makn kat luar main makan aje yang halal lah of cos, tak tahu pulak ada kisahnya rupanya...hehe..:)

Ayu said...


Qasey honey - tulah qh, akak pun baru ni tahu ada dory ikan masin..heheh itu yang nak mencuba tu..