Monday, June 10, 2013

Murtabak Malindo

Murtabak Malindo, dibuat dalam bulan puasa tahun lalu..nak masukkan blog, asik terover pass aje...baik kita masukkan sebelum puasa tahun nikan..hehe..bayangkan tu betapa lama nya dia berhibinating kat dalam folder..Nak explain macam mana rasanya pun kita dah lupa..tapi kepada peminat tauhu & kentang, bolehlah mencuba kan..makan ni kenyang tau..dah tak payah makan nasi lagi dah..protein dan carboh dalam menu ni dah cukup untuk satu meal..
Sukatan part tauhu tu memang kita gunakan 5 keping aje, sebab itu aje yang ada dan yang minat makan ni pun tak ramai..then part lain tu kita still stick to the sukatan,..


Murtabak Malindo
Sources:-From Sajionline 
Tried & Tested:-Ayu@curlybabesatisfaction
BAHAN-BAHAN:
10 keping tauhu (potong enam)-(Ayu gunakan 5 keping aje)
300 gm udang (cincang)
200 gm daging cincang
10 biji telur
60 gm tepung gandum
100 gm kacang pis hijau dalam tin
150 gm kentang (dadu)-(Ayu gunakan 2 biji)
4 tangkai cili merah (hiris)
1 daun sup / daun bawang


BAHAN KISAR KERING:
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
10 tangkai cili merah-(Ayu gunakan 4 lada merah + cili padi)
1 cm halia
1 sudu kecil lada putih
Garam


CARA MENYEDIAKAN:
1. Goreng tauhu separuh masak. Angkat dan tuskan. Kemudian potong enam bahagian.
2. Pijarkan minyak dan tumiskan bahan kisar kering sehingga naik bau.
3. Masukkan daging cincang, udang, kacang pis dan kentang.
4. Gaulkan tauhu dengan bahan tumisan sehingga sebati. Kemudian masukkan ke dalam acuan empat segi.
5. Bancuhkan telur dengan tepung, kemudian tuangkan di atas tauhu. Taburkan hirisan daun sup, daun bawang dan cili merah. Bakar pada suhu 180oC selama 45 minit



4 comments:

Mamasya said...

Aslmkum Ayu
pertama kali tengok murtabak malindo....guna tahu rupanya.baca bahan2nya ada telur, daging & udang...byk lauk pasti sedap ni.
re; kek RBW mmg susah nak dpt resepikan sebelum ini. sampai ada yg kecoh2 pasal resepi. tp skrg mudah, byk yg sudi kongsikan di blog.

Ayu said...

mamasya - walkslm, oklah mamasya..rasanya great for snaking pun ya ..tapi yang ini versi beratlah sebab banayk bahan2 dlm menu ni yang mengenyangkan..betul tu mama, sampai naik takut nak masukkan recipe RBW cake tu dari sumber dulu2 tu..:)

ana said...

Huahhhh nangis daku tgk. Skali post 8 resepi....murtabak ni nampk sedap. Guna tauhu lak tu. Kita suka. Kita suke he3.... Nk wat la. Baru2 ni kita wat tauhu anora resepi azian. Masyaallah sedap. Skrg ni kan kena tgk2 mkn hu3... Rasa yg ni ok kot... Kita copy ye ayu... Tqi

Ayu said...

ana - hahahhaa...ana, sekali kita post 8 entry..sebab banyak sangat kat draft nak cepat2 clear sebelum puasa ni ana..heheh..sila silakan ana kalau nak cuba..:)