Tuesday, February 22, 2011

Nasi Lemak Terengganu Hujan Panas

Assalammualaikum teman2..yang dirindui selalu..hehe..sebelum dimulakan entry hari ni..saya ingin mohon maaf jika entry ni akan membuat orang Terengganu, marah kat kita sebab dah pandai2 mengubah nama makanan tradisi orang disana ..

Nasi Lemak Terengganu yang sepatutnya menggunakan ikan tongkol untuk sambalnya..telah kita ubahkan menggunakan ikan unga..baik2 nasinya putih kita telah ubahkan kepada Nasi Lemak Hujan Panas..dari itu terjadilah combinasi nasi lemak dari dua daerah ..lauknya dari Terengganu dan nasinya dari daerah saya pun tak tahu..haha...saya kahwin kan ni dua untuk menjadi santapan makanan tengahari kami sekeluarga hari Ahad lepas...sekali2 main dengan colour best juga ni..hehe
So puan2 punya recipe dibawah ni , terimakasih & minta izin pamerkan recipenya disini pula ya..

Nasi Lemak Terengganu
Bahan-bahan ( 5-6 org )
  • 1 ekor ikan tongkol yang besar - dipotong keping-keping besar.-(Ayu gantikan dengan ikan unga)
  • Segenggam cili kering (ikut suka pedas)
  • 3 ulas bawang putih
  • 5-8 ulas bawang merah
  • sedikit sos tomato
  • sedikit belacan (kalau ada)
  • air asam jawa
  • garam,gula sesedap rasa

Cara-cara

  1. Kepingan ikan tongkol yang telah dibersihkan dimasukkan ke dalam periuk. Masukkan air hingga tenggelam. Tambah sedikit garam dan 2-3 keping asam keping/gelugor. Rebus sampai mendidih. Angkat dan ditoskan. (jgn lama takut lembik)
  2. Goreng ikan tersebut dlm minyak. (supaya ikan pejal dan tidak hancur)
  3. Bawang putih, bawang merah, cili kering ditumbuk atau dikisar.
  4. Dlm kuali yg lain-panaskan minyak. Goreng bahan-bahan kisar tadi hingga garing.
  5. Masukkan belacan,air asam jawa,sos tomato, garam, gula.
  6. Masukkan ikan dan bawang besar yang dimayang.Masak sehingga bawang besar layu. Bolehlah dimakan bersama nasi lemak. 
Sources:-From sitiazma@myresipi.com


Nasi Lemak Hujan Panas
Bahan-bahan ( 4 orang )
  • * 2 mug beras (dicuci bersih)
  • * 1/2 mug santan pekat
  • * 2 mug air (ikut jenis beras)
  • * 1 biji bawang putih (di mayang halus)
  • * 1/2 inchi halia (di ketuk / dihiris halus)
  • * 1/2 sudu kecil halba
  • * 1 sudu kecil garam
  • * Sehelai daun pandan
  • * Sedikit pewarna merah, kuning dan hijau

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan ke dalam rice cooker KECUALI pewarna.
  2. Masak nasi seperti biasa. Sekali sekala kacau supaya santan bergaul rata.
  3. Bila nasi telah kering, baki 2 minit sebelum nasi masak, buatkan 3 lubang. Titiskan setitik warna...satu warna untuk satu lubang.
  4. Kacau nasi di setiap bahagian warna, jangan di kacau secara keseluruhan lagi.
  5. Selepas 2 minit nasi masak barulah di kacau secara keseluruhan supaya berwarna warni seperti warna pelangi selepas hujan panas...tu le sebabnya di panggil NASI LEMAK HUJAN PANAS.
  6. Sesuai di makan bersama sambal tumis, timun, telur rebus/goreng, sambal sardin atau apa sahaja lauk kegemaran anda. Selamat mencuba.
  7. *gambar kecik kat atas tu Sardin Serai... Tumis bawang putih & bawang merah dan sedikit halia. Masukkan sardin dan sebatang serai yg diketuk. Masukkan sedikit air dan cili api. Campurkan sedikit air asam jawa. Biarkan mendidih. Masukkan garam dan perasa. dah siap! -(Ayu tak buat yang ni)
Sources:-From rinsca@myresipi.com


12 comments:

Ayu Safieza said...

haaaa...org ganu dtg ni....nak marah niii nak marah niii.:P..nak denda kak ayu tau....dendanyeee..........bak sini sepinggan dua itu nasi ujan panas.....:))))) errr wat ayu rindu nak baliiiiiiiiiiiiiiiik ganuuuuu sob sob sob.....

Sizuka said...

Ayu,

hehe.. looks great! at least ada kelainan sikit dari the normal nasik minyak hujan panas tu :D

Mas said...

wahhhh..kak ayu,
nampak sangat menyelerakan nasi lemak ni....
terliur mas tau..

nur easy said...

hujan panas y menceriakan ;)

Mr. Mama said...

menyelerakan la akak....
menitik air liur nengoknyee...

Ayu Safieza said...

awww....marah marah n cubit cubit cayang wat kak ayu...thanks singah ngantor nasi lemak tu...:)))he3...

Anna Qawina said...

wah....sungguh ayu kak ayu..eh...nasik kak ayu tuh..hehe..nak buat gakle...nmpak menarik gituw

Nor Moscow said...

pertama kai tengok ni..

Nieza said...

wow meriahnya kak....lauk pun byk sedapnya...lapar lak nengok nasi ni..hehe

K.Nor said...

ayu!! ni sorang lg org ganu dtg... kat daerah mana la ada nasi lemak kaler2 ni?? ish3... usah kata nasi lemak kaler ijau, ni kaler2 lak.. mmg dia!! bak sini nak test rasa sepinggan.. hihihi

zawani yusoff said...

salam kak ayu...
aduh,buat saye lapar la kak..hihih
org trgnu xmarah pom..hikhik

Ayu said...

ayu safieza -haha..aduh takut akak..!!..boleh2 nanti akak kasi ya..
jgn marah2 ..cik abe kan ada sebelah apa yg nak dirindukan tu..hehe

sizuka - haha..thnaks shidah..sekali2 main dgn colour..macam bestlah nyaris2 i tuangkan 1 botol colour..hahah

mas - heheh..saaj aje mas..nasi rasanya samalah macam nasi lemak biasa tu cuma tukar warnanya aje..hehe

nureasy - jangan lupa bawa payung hujan panas kalau kena boleh demam tu..hahaha

mr mama - hehe mr mama, anak2 mesti suka sebab colour2 tu..hehe

ayu safieza - harap ayu suka ya..akak bawa jauh untuk ayu tau..hehe

anna qawina - hehe..cubalah ana....saja aje tukar warna, tapi rasa sama..hehe

nieza - alahai lauk biasa aje nieza, sengaja kasi penuh gambar tu..walhal
timun, kacang goreng telur semau tu senang aje nak buat dan dah ada pun..hehe

nor - wah memang dah agak lah org ganu mesti datang..ni takut kita tau..hah, nak nyorok belakang pokok taugeh ler..hahaha..agaknya daerah disempadan sebelum masuk ganu kot nor?..hahaha..asal boleh aje kita ni..

zawani - walkslm, shukur alhamdullilah orang trganu tak marah..
boleh lah buat lagi nanti ..heheh..