Wednesday, April 20, 2011

Bingka Ambon Pulut Hitam

Selamat petang, bertemu kembali..heheh..ingat dah keluar dari dapur rupanya ada lagi akak ni ya..heheh..sebenarnya akak tengah mengedit gambar2 ni tadi..itu yang senyap kejap..haha..Ok, kalau masih ingat siapa2 yang mengikuti blog kita ni..sedikit masa dulu kita pernah mencuba bingka ambon yang dibakar dalam oven, beberapa kali kita cuba tak menjadi, akhirnya menjadi juga menggunakan recipe Kak Wan..dulu2 tu siap kita bakar menggunakan pasirlah, pintu oven direnggang lah..macam2 juga dah digayakan..tapi tak menjadi juga..hahaha..last2 bakar macam biasa sudah..hehe..
Bila surf the net, actually ada satu cara lagi membuat bingka ambon ni..dia dimasak atas dapur..tapi mesti ada acuannya untuk membuat cara begitu..

Cerita nya begini...kita ada  beli majalah 'Sedap' ni dah lama jugalah..tapi tak berapa perasan rupanya dalamnya ada recipe bingka ambon yang dimasak atas dapur..a few recipes on bingka ambon ni tau, some of them 'Bingka Ambon Keju', Bingka Ambon Kapucino', Bingka Ambon Badam',..wah tengok macam senanglah membuatnya tapi sayang kat mana kita nak cari acuan yang digunakan dalam gambar majalah tu..fikir punya fikir, teringatkan kita pernah nampak acuan ni di Ailin Bakery@Tanjung Katong Complex, time bulan puasa tahun lepas,..then one fine weekend, kita telah menslow talk dengan Mr Hubby to bring me there..heheh..maklumlah..kita ni nak kemana mesti nak ada transport kalau tak memang susah juga nak bergerak..bukan apa sibudak perempuan  kita tu mesti nak mengekor..leceh kalau bawa dia..nak balik cepat aje kalau dia penat berjalan...kalau tak nak dukung!..semput makcik..

Back to jalan cerita..hehe..so alangkah bertuah rasanya kerana acuan tu masih ada, dan itulah saja yang tinggal..acuan tunggal lah kirakan..heheh..acuannya berat & harganya boleh tahan juga-(lebih kurang harga nordicware sebelum kita tau kita kena conned) ..haha..since that is the only acuan kuih lumpur yang available dan tak mungkin akan kita jumpa kat mana2 kat Singapore ni kita terus TER beli..hehehe..mungkin kat Indonesia ada banyak jual acuan ni..or Malaysialah..tapi kita tak ulik..tutup mata tahan nafas ajelah..

So kita pun mencuba recipe Bingka Ambon Pulut Hitam yang pertama menggunakan acuan tu, ..memang senang membuatnya no heart pain..cuma memanglah baru2 1-2 kuih tu ada sedikit melekat, but after that dah tak ..ok aje..seronok  pulak membuatnya macam kita masak pancake gitu..hehe.
As for this recipe, kejadian kuih ambonnya sangat lembut.. tapi taste wise, I would still prefer the normal ambonlah..huhu..since I dah tahu cara2 nak membuat kuih ambon, next time nak cuba yang biasa tu pulak ada juga recipe diberi..cara2nya semua lebih kurang sama..Cuma kena take note that bila menguli tu kena make sure you gunakan pemutar yang betul..Pemutar spiral & Pemutar telur..

Bahan yis:-
100g tepung gandum
125ml air
1 bungkus yis segera


Bahan:-
300ml santan daripada 1 biji kelapa
15 helai daun limau perut, dicarik-carikkan
2 batang serai, dititik
2 helai daun pandan
1 sudu teh garam
250g gula pasir
7 titik pewarna ungu
150g tepung sagu, ayak
75g tepung pulut hitam, ayak
7 biji telur



Cara membuatnya:-
  • Kacau rata bahan yis. Biarkan selama 15 minit.
  • Rebus santan, daun limau purut, serai, daun panadan, garam dan gula pasir. Kacau rata sehingga mendidih. Masukkan perwarna ungu. Kacau rata. Tapis. Sukat sebanyak 475ml.
  • Campurkan tepung sagu, tepung pulut hitam dan bahan yis. Uli dengan menggunakan Pemutar Spiral sehingga rata.
  • Masukkan telur satu persatu sambil diuli rata menggunakan alat Pemutar Spiral.
  • Masukkan rebusan santan suam sedikit demi sedikit sambil dipukul perlahan dengan menggunakan alat Pemutar Telur selama 15 minit. Biarkan selama 2 jam.
  • Panaskan acuan kuih lumpur dengan dimasukkan kelapa parut sehingga berminyak. Buang kelapanya dan bersihkan dengan kain bersih.
  • Panaskan semula acuan dengan api besar. Tuangkan adunan sehingga setinggi 3/4 acuan. Kecilkan api. Biarkan sehingga kelihatan berlubang-lubang. tutup dan biarkan sehingga masak.
Sources:-From majalah sedap bil18 vol2, 2009

16 comments:

Cik Puan Izan❤ said...

baru 1st time tahu ada kuih nama bingka pulut nih...^__^

EJHarraz said...

assalam kak ayu,
waa, cantiknya kak..drpd majalah SEDAP ya..kita pun ada gak majalah tu..bila tengok majalah, kena guna 7 telur..terus jd slow sikit..tp bila tengok kak ayu buat punyalah cun melecun..teringin gak nak cuba..

Unknown said...

wahhh sedapnya tengok bingka yg gebus tu kak...kena guna acuan yer...mcm mana yer rasanya teringin la pula..hehe

Nadz Nazharzan said...

Assallamualaikum Kak Ayu,
Wah sungguh cantik kejadian kuih ini kak.. Lebih cantik lg kalau boleh hulur barang seketul dua kepada hamba..;))

Yatie said...

Assalamualaikum Ayu,
cantiklah bersarang2 bingka ambon pulut hitam tu...kalau takde acuan tu, guna cetak kuih cara boleh tak..teruja nak membuatnya...takut takde kesabaran jek..hehehehe..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Hai ayu.teringin nak buat tapi takut bingka ambon nanti kalau kak ros buat jadi bingka ya ampun... siapa nak jawab??? Makan yg ayu buat aja la ya...

cik cek said...

Salam ayu...

Rajin tul adik kak cek sorang ni...kak cek tak makan Bingka Ambon ni...kuih dari seberang ke ni...
kat mana pulak kak cek nak cari acuan ni ek...kalau tak ada acuan tak leh buat ke Ayu...teringin la pulak....

cik cek said...

Upsss...silap...typing error...bukan tak makan tapi tak penah makan...he he =)

Sheery Dream Cakes said...

diana x perna lg merasa dan nie ler 1st time dengar bingka ambon pulut hitam.. nmpk sedap ler...

Anonymous said...

Salam Ayu,Kaksal terpegun dengan Ayu sanggup cari acuan kueh memang berkaliber dan rasa Ambon ini macam Ambon biasa ke?dan lauk telor kalau tak suka belimbing ok tak? thks.....

Ayu said...

cik izan - akak pun first time dengar bingka ambon pulut hitam, tapi bingka ambon selalu dengar juga..

iza akma - walkslm, ah akma ada majalah tu juga ya..akak ni bila nampak bingka ambon aje, terus excited..hehe..7 telur ok juga akma, dulu akak gunakan 20 biji nak buat bingka ambon ni..habis terus ke Mr BiN....menangis ayam, akak menangis duit terbang..hehe

nieza - memang lembut bingka ni nieza, tapi pada akak taste wise. i prefer the normal kuih ambon tulah..

naz - walkslm, hahah..thank you naz..tapi akak buat dah lama hehe..so dah tak ada ler..kalau nak acuan ada lah..tapi acuan susah nak dapat so pun tak boleh juga..wakakaka

yatie - walkslm, ermmm mungkin boleh kot?..tapi tak pasti lah..yatie..
cubakan kalau yatie pergi pasar larkin,(kedai acuan kuih) yatie cari ada tak acuan ni kat sana?..sebab dulu ada orang kata acuan kuih gandus ada dijual disana..mungkin boleh cubakan..

puan ros - hahaha...kelakarlah kak ros ni..belum cuba dah minta ampun ya..hahah
kalau nak rasa, itu aje yang tinggal hehe...

cik cek - walkslm, tak apa kak cek, cuba kak cek buat recipe yang bakar dalam oven tu dulu kalau sesuai, mungkin boleh cuba yang bakar atas dapur ni..sebab itu senang sikit...yang bakar dalam oven tu kita abakr maam kek gula hangus..api bawah..

diana - kuih ni famous kat Indonesia diana..memang susah nak dapatkan yang original, so kena buat sendiri..tapi masaalahnya cara nak buat tu yang ada sikit rumit..

kak sal - walkslm, haha..kalau dah minat..apa pun kita sanggup kak sal..heheh..rasa ambon ni lain sikit kak, kita lagi suka ambon biasa tu..lauk telur, kalau tak letak belimbing ok aje..boleh digantikan dengan tomato atau asam keping..

Mamasya said...

ohh kena ada acuan khas nak buatnya. tp bingka ambun belum pernah mkn. Tengok sarang bingka ambun ni,teringat sarang kek gula hangus...lebih kurang sama . tentu unik rasanya sbb bingka letak serai,daun limau purut...

Ayu said...

mamasya- aah mama, yang ini kena gunakan acuan dan dimasak atas dapur, yang sebelum ni kita abkar dalam oven..rasanya memang unik..sebab ada serai, daun limau perut..yang memberikan aroma aje....kalu mama nak rasa cuba yang bakar dulu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam kak ayu...

waduh2... bingka ambon yg dulu pun kita tak terbuat lagik.. ni dah keluar resepi bingka ambon pulut itam pulokkk.. jelessss kita tauu.. manalah nk dicari acuan tu.. kat sini ada ke tidak yekk.. kok kalau di masak dlm acuan kuih bakar pecah lapan tu jadik tak? heheheeh...

Gee said...

mana awak dpt acuan unik tu Ayuuu kita suka acuan gitu sooooo cantik lah!

Ayu said...

mak peah - kita beli kat ailin bakery @ tanjung katong complex..tinggal tu aje gee..ada yang lain yang seakan2 gini tapi acuannya tipis, then bawahnya tak rata..yang itu banyak..