Wednesday, April 06, 2011

Talam Pulut Hitam

Sebelum berundur untuk hari ni...nak share kuih talam pulut hitam yang kita buat minggu lepas...recipe kita dapatkan dari myresipi.com, dari 2 orang pakar masak, iaitu the all time favourite Kak Wan & juga Kak Fida..mereka berdua ada contribute resipi kuih talam pulut ni, lepas kita scrutinise, belek punya belek, dan menghayati bahan2nya.. I've decided to combine this two recipes together..Minta ampun kakak berdua ya..kita friend2 kan recipe akak2 untuk dijadikan bersaudara..heheh...eh tak kita kahwinkan lah..

Entahlah my habit pulak suka combinekan recipe orang..huhu..anyway..recipe talam pulut hitam ni, bahagian bawahnya tu kita gunakan recipe Kak wan, bahagian atasnya pula kita gunakan recipe Kak Fida, tapi kita buat setengah adunan aje dan adjust mana yang patut..so terhasillah kuih talam pulut yang telah dikawinkan...Manyakkkkk Siiiiiidapppppp lor...wa tak  ala bedek cakap..

Tapi kejadian kuih kita tak berapa cun ler..serikaya nya ter'loose sikit dari lapisannya.. and kita tahu kenapa, sebab by the time kita tuangkan lapisan kuning atas lapisan hijau tu, dah hampir masak, walaupun kita dah carik2kan dengan garpu dipermukaan lapisan hijau tu..so bila dah hampir masak, dia tak ada 'grip'..itu yang tak berapa melekat sangat tu..huhu...tapi kita rasa kalau teman2 yang lain buat mesti menjadi punya..cubalah, kita suka gigit2 pulut hitam yang kenyal2 tu lepas tu combine dengan serikayanya fuh bestnyaaa..(tengah syok sendiri ni..hehe)..

So To Kak Wan & Kak Fida, minta izin kita letakkan recipe yang telah kita kahwinkan disini ya..
to those yang nak  tengok recipe asal boleh click ke nama2 kakak2 diatas tu ya..


Bahan2 untuk loyang 8" empat segi:-
Bahan A 
  • 100gm beras pulut hitam
  • 250gm beras pulut putih } di rendam semalaman berasingan
 Bahan B
  • 250ml air 
  • 50ml santan pekat KARA
  • 1 1/2 sudu teh garam 
Lapisan Serikaya C(Tengah):-
  • 2 biji telur
  • 25g tepung beras
  • 150ml santan pekat +130ml air
  • 90g gula kaster
  • 1 sudu kecil pewarna hijau
Lapisan Serikaya D(Atas):-
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar tepung gandum
  • 150ml santan pekat+130ml air
  • 70g gula kaster-(kalau nak manis lagi boleh gunakan 90g)-tapi pada kita dah cukup manislah tu..
  • 1 sudu kecil pewarna kuning
Cara-caranya:-
Toskan pulut hitam dan kukus selama 30 minit. Angkat dan ketepikan.
Toskan pulut putih dan kukus selama 30 minit. Angkat dan gaulkan dengan pulut hitam dan bahan2 B hingga rata. Pulut yang digaul tadi dimasukkan kedalam loyang 8" empat segi yang dilapik dengan daun pisang atau plastik. Tekan padat pulut kedasar loyang dan kukus selama 10 minit lagi.

Satukan bahan2 Lapisan Serikaya C, tapis dan masak hingga pekat sedikit dan tuang ke atas pulut tadi dan kukus 15 minit atau hingga masak.
Sementara itu adun Lapisan Serikaya D seperti serikaya C tadi dan tuang keatas serikaya C yang sedang dikukus dan kukus lagi hingga 20 minit.

Ketika mengukus kedua2 lapis serikaya, api hendaklah sederhana besar supaya permukaan kuih menjadi rata dan tidak menggelembung. Dari mula mengukus kuih, penutup kukusan hendaklah dibalut dengan kain supaya air wap tidak menitik diatas permukaan kuih.
Sejukkan kuih sebelum memotongnya.
Sources:-From kakfida@myresipi.com & kakwan@myresipi.com

16 comments:

Yatie said...

Assalamualaikum Ayu,
Cantik talam pulut hitam tu..kalau kuih2 mcm ni, mmng my febretlah...terliur je di buatnya...lenkali leh cuba ni..tentu ada kelainan bila letak pulut hitamkan...

Chik Mimi said...

kak cantik combination colour tu,bg dinda yg tak berapa retikan dah cantikkkkk

hani said...

hohoohoo ingat bendera kedah dah tadi...heheh...mmg superb

cik cek said...

Ayu....resepi pun kena dikhawinkan...he he...tak kisahlah...janji hasilnya sedap...tambah lagi senarai simpanan resepi....hu hu...bilala nak buatnya...he he....Ayu kak cek amik resepi lagi....

Nazrah said...

Kuih campuran singapura dan Malaysia...mesti syeedapp...

EJHarraz said...

Assalam kak Ayu,
wahh, kat sini ada serimuka...cantik je rupanya..kebetulan feberet saya nie kak..terliur je nengok..mesti sedapkan tambah pulak ada pulut hitam..nak kena wat jugak nie..

ady said...

sa-salam kak ayu,
Waaah bestnya kak ayu talam tu..nice combinations of colour!!! mesti sedap ni...boleh minta sepotong? hihihi.

EmbunRosaliza said...

Assalam ayu, nampak sedap je bila tgk talam pulut hitam ni, lapisan atas nampak cam lembut n lemak sangat...bak sepotong ayu nak rasa sikit, terliurrr sangat

Lieza said...

salam k.ayu
aduhhh mengiurkan sungguh talam ni...kalerpul lagi...rajin sungguh akak menalam...bila la lieza bole buat nih...adehhhh dehhh..

Zoe said...

Very yummy kueh. Remind me a lot of my hometown.

Mas said...

cantiknya talam kak ayu ni...

Trying To Be Muslim.. said...

Owh....kak Ayu laling...b4 dinda lupe...your background music tu..ygg pertama westlife tu..I love sgt....Your entry emages selalu kebabom...and kueh mueh pun walaaaaaaa....

mmmm ni pulot, memang kegemaran keturunan melayu-cina keluarga kami....hik3....again tq for thhe resepi kuih lapis ubi....;) sonok sepanjang hari kene puji...muahhahaa...rase kembang2 serbe serbi....ahaks...LOL!!!

dZana said...

aslmkum ayu.. akk suke bahagian yg atas tuh.. nmpk sgt lemak2 manisnya.. nk kene try jugak la ni.. pulut hitam tu tak prnh pulak buat kuih.. biasaanya buat bubur jer..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Ayu...Cantik..memang cantik kombinasi kalernya....Nampak pun sedap ni....

Ayu said...

yatie - walkslm, thank u yatie..bolehlah cuba lain kali yatie..memang ada kelainannya gunakan pulut hitam ni..bayangkan bubur pulut hitam rasanya kan lebih lemak dari yang pulut putih tukan..adding to letak sanatn woo..memang ngam ler..hehe

chik mimi - heheh...akak pun tak reti juga ni mi..belum pass juga ler..
masih banyak lagi nak kena belajar ni..

hani - hahaha...bendera kedah colour hijau kuning ya..hahah..ingat brazil..hahaha

cik cek - hahah..aah kak cek, kita kahwinkan dia jadi halal ler..haha..
dari tak kahwinkan tak tau status nya macam mana..wakaka...silakan kak cek..
tak apa dah ada recipenya bila2 boleh buat..

nazrah - haha..kacukanlah gitu ya...hahah

iza akma - walkslm, aah akma, akak tengok ada pulut hitam tu yang akak nak cuba..
memang best ler pada akak..pulut hitam tu lemak2 kenyal..cubalah nanti ya..

ady - walkslm, thank u ady..sedap pada akak ady..cubalah nak minta sepotong dah habislah dear..so kena buat sendirilah nampak gayanya..hehe

kak rosaliza - walkslm, aah kak, sedap kuih ni..memang pulut hitamnya tulah yang kasi unik kuih ni..sepotong pun dah tak ada..ala la..jilat tapak tangan..cian dia..

ezadlieza - walkslm, kuih2 macam gini my parents & hubby suka lieza, itu yang akak rajin buat sebab ada orang habiskan..hehe cuba kalau tak ada org nak makan memang malas juga nak buat..hahaha

zoe - oh ya?..where is your hometown zoe?..msia or spore?..

mas - thanks u mas..hehe

ayu safieza - oh u like the music too?..the first one is actually backstreetboys(spanish eyes) the 2nd one tu baru westlife-(flying without wings).. thank u ayu for the compliments..tak ada lah kebaboom pun biasa2 aje..ada lagi blog yang bukan lagi kebabboom, tapi BLAST...hehe..

so u are the same as me, ada keturunan melayu-cina juga..my mum actually a chinese
but was given away to a malay family..brought up and mendapatkan didikan as other malay womens..married my dad a malay so i am half chinese actually tapi tak tahu cakap cina..hahah..me married my hubby a 1/4 serani 1/4 indian muslim + 1/2 malay..hahaha..

memang kemabang segalanya bila kena pujikan..shukur alhamdullilah, semua happy kan..

dzana - walkslm, cikgu..oh ya ke?..kita pun gitu juga kalau serimuka yang biasa tu..tapi yang ni semua kita telan..hahah..tulah kita nampak pulut hitam nilah yang teruja nak buat..

sue - walkslm, thank sue..warna negeri kedah kata hani..hahah..
memang sedap sue, pada akak..cubalah..

Unknown said...

cantikla kak kuih ni kak sure sedap ni..mcm mana boleh tertinggal n3 akak ni...suka pulut hitam tu nanti boleh cuba ni.