Monday, September 26, 2011

Open House 2011


Assalam raya tahun ni pintu rumah kita terbuka luas pada minggu kedua raya iaitu pada hari Sabtu 10th Sept yang lalu...macam biasa, mostly yang datang adalah teman2 Mr Hubby dan adik beradik nya..Kita ada juga jemput teman2 dari ex office kita dulu, jiran2 yang sama blok dan  my cousins yang tak sempat berkunjung pada hari pertama raya kemarin..and buat julung2 kalinya seorang silent reader or guest yang kita kenali dialam maya ini pun ada datang bersama keluarganya!! Suka sangat..you know who u are dear..hehe..
Basically tahun ni menu yang kita masak  kita rasa ada sedikit 'mundane' sebab I have to cook, those menu yang normally hari raya pertama kita masak dan jumpa....
Ini adalah request dari Mr Hubby and his Chinese friends yang suka sangat makan rendang daging dan lontong..dah beberapa tahun kita buat open house kita selalu sediakan menu yang bukan menu raya..hehehe..mungkin this time Mr Hubby put down his 'request' as firm as possible  nak RENDANG & LONTONG as top of the list menu..
Well nak buat macam mana ikutkan ajelah 'Managing Director' dah suruh..
so 'Operations Manager' kenalah buatkan..heheh

Oh yes, nak cakap pasal chaffing dish yang baru kita dapat(beli) tu...
Buffet set kita yang lama  tu kita dah gantikan dengan yang kat atas tu..reasons was because,  1st was mangkuknya kecil and of cos quantity makan yang diletak pun sikitlah  dan 2nd was makanan yang diletak selalunya terhangus bila lilin dipasang kat bawah mangkuk kaca tu....dan disebabkan quantity yang sikit aje  makanan yang dapat masuk dalam mangkuk tu terpaksalah kita kena top up banyak kali bila makanan dah surut..ini memakan waktu dan tenaga especically bila kita sibuk nak melayan tetamu yang datang sibuk pulak nak top up apa yang dah surut(sebab kita tak cukup manpower ler yang boleh tolong top upkan, bascially my mum & me aje )..so kita pun  request juga dengan Mr Hubby untuk beli chafing dish yang ini..the most yang kita kena top up 2-3 kali aje kalau yang dulu adalah dalam 8-10 kali(jenuh weh) ..so productivity, money, space & taste wise memang berbaloi sebab yang ni dia tak mungkin hangus sebab dibawahnya ada lagi satu mangkuk yang diisi air, dan chaffing dish ni boleh dilipat selepas digunakan..as for yang lama tu masih boleh juga digunakan tapi untuk jemputan yang kecil  or for other side dishes..
On top of rendang & Lontong, kita juga masak  menu2 yang ada dibawah ni..cuma  menu Mee goreng Kicap kita tak sempat ambik sebab dah sibuk as kita goreng 1kg at a time which overall kita goreng 3kg..
Tahun ni lupa pulak nak suruh Hasif ambil gambar para tetamu sebab, his job this year tukang jaga air kalau dah surut, tukang informer kalau dishes dah surut dan buang sampah kalau dah penuh..so gambar2 menu ajelah nampaknya yang ada..

This was the menu on that day
Nasi Lobak Merah,
yang kita parut carrot sampai I see 'carrot sticks'.hehe
Acar Nenas
my mum's
Acar Timun 
 my mum's juga...so basically,
Nasi, Nasi impit & Mee Goreng are the main menu plus lauk2 sampingan

Good remarks from guest for 
yang digandingkan
Nasi Lobak Merah and 5 star for
Rendang Daging II
(will post the recipe later)
Udang Wangi,
a last minute decisions, when tengok menu macam sikit aje..hehe

Not in picture
Mee Goreng Kicap
yang kita goreng 3 kali 1kg each, tak sempat nak ambil gambar..
Cendawan Goreng 
yang dah siap bahan2 tapi tak sempat digoreng sebab kurang tangan as ramai tetamu  datang serentak at certain times..itu pun
Ayam Goreng Simple
my mum sempat gorengkan awal2 sikit..ingat nak goreng batches by batches tapi kita fikir mesti tak ada tangan so terpaksa goreng ayam awal2, of cos kalau dapat fresh baru goreng lagi baiklah..
yang dimakan dengan nasi impit plus, serunding & sambal tumis biasa aje..
& chocolate tidbits for the kids

These are my cake raya yang sempat kita buat dan ambik gambar
..on top of another   
Dulce DeLeche Marble Cake
&
Orange Macan Rolls
which I will post later..

Indonesia Walnut Butter Cake

Logistic wise for next future planning for 80 people - I cooked, 
5kg Nasi Lobak Merah - include packet back for siblings & some friends
4kg Beef Rendang - next time 5kg
5 packet nasi impit Adabi
7 ekor Ayam Masak Palembang- include packet back for sblings & some friends
2 kg Udang Wangi
3 packet 2kg chicken wings  Ayam Goreng Simple
3kg Mee Goreng Kicap

12 comments:

K.Nor said...

wahh ayu... punyanya meriah menu open house.. apasal la tak cakap awal2 kalau tak boleh join sorang.. dah la tayar heli pancit.. tikar terbang masuk dobi.. hehhehe

sedap2 menu tu.. tabik toing2 ler :)

Anonymous said...

Salam Ayu, wah..teruja betul tgk menu open haus u...tabik la to u n ur mum... p.s. nxt time calling la org timur gak eh..hee3..gurau jer.. :)

Ayu said...

Nor - hahaha...nak cakap juga siang2..ingat nak minta Nor datang tolong dah siapkan jet tau..sebab tau tayar heli pancit & tikar terbang masuk dobi..tapi tup2 jet pulak tak boleh naik sebab battery everyday AA belum charge hahahaa...alahai menu biasa aje Nor..

Anoymous - walkslm, hahaha kita tak cukup kakitangan so kena rely on my mum & me ajelah..anak dara sorang belum boleh harap lagi..tolong mengecah ajelah..heheh boleh apasalahnya orang timur nak datng..ha yang itu kalau datang kenalah tumbangkan kerbau seekor ya..hehe lagi meriah nak sambut kedatangan tetamu ..cik anon siapa namanya ni ya..

ady said...

as-salam kak ayu
Wow bestnya..macam2 lauk ada..marvelous!!

quinnie said...

bestnya kak tengok menu...byk betul...saya ayam masak palembang tu terigin nak cuba....:) saya masa openhouse hari tu satu gambar pun tak tangkap...dah letih sgt...hehehhe

Ayu said...

ady -walkslm, biasa2 aje ady..itu pun akak rasa dah minimal dah..hehehe

quinnie - tulah Q , akak pun tak sempat ambil gambar tetamu yg berkunjung...sebab dah kelam kabut buat itu & ini..yang sempat ambik menu makanan aje itu pun sebelum orang sampai..

Sheery Dream Cakes said...

wah meriah sungguh menu open hse akak... n nasi lobak merah juga diana masak masa open hse.. mmg sedap n tetamu yg hadir suka makan... pastinya sgt meriahkan masa tu akak...

Anonymous said...

haha Ayu , sori ler lupa lak nk letak nama, misah jer di sini...tk yah tumbang kerbau segala..buat susah jer, air kosong pun bole.. :)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalam Kak Ayu..
Wah akak rajinnyer.. tiap2 tahun buat open house.. tabikk spring boleh masak byk2 gitu.. kalau sy.. dah lama rebah.. hehe.. mcm2 menu yg best2 belaka tu.. sy ritu wat mkn2 kecik2 pun sampai tidor kul 4 pagi... dpt tidor 2, 3 jam jer then bangun pulak utk sambung masak yg lain2.. mujur anak sulung dah boleh dimintak tolong sikit2.. & hubby pun rajin gak tolong mana yg patut..

seronok tgk hidangan open house umah akak.. rindu nak mkn lontonglah.. mcm nak kena buat aje ni.. raya tahun ni tak merasa lontong air tangan mak sbb kita beraya kg MIL...

Ayu said...

diana - alahai diana..menu biasa2 aje dear..nasi lobak merah ni pada akak makan gitu2 aje pun sedap...oh yang ini recipe yang lain tau diana ini recipe dari buku masakan akak... yang diana buat tu recipe dari kak liza kan..yang itu akak belum cuba lagi..next time bolehlah akak cuba yang diana buat tukan..

misah - wahahaha...ingat siapa sebab you cakap orang timur..kita ingat orang pantai timur!!!!! wakakaka..itu sebab kita cakap nak tumbangkan kerbau..kalau timur singapura kita tumbangkan kambing ajelah ya..sebab itu senang dapat..haha..alahai tak kanlah air kosong kot?..at least letak juga ais nya lah..heheh...thanks misah ..

madiha - walkslm, hahah..akak kalau nak ikutkan memang malas nak buat open house, bila lepas raya ajekan..akak tak offer pun hubby akak tak buat open house ke?..hehhe..sebab kalau buat kita yang penat giler..nantikan dah 1-2 hari raya hubby akan sound akak 'errrr..rumah kita bila eh boleh jemput open house?..akak nak tak hendak terpaksa, jawap suka hatilah bila nak buat..(dalam hati ish kena buat juga tahun ni..heheh)..tapikan ratna, kalau kecik ke besar open house tu mesti penat punyakan..kalau difikir balik, kalau adik beradik ramai memang haruslah buat gini sebab sekali buat semua datang kalau sikit2 datang nak buat pun leceh juga kan..jadi buat satu kali semua datang penat pun satu kali aje..hahah..boleh gitu...

Julie said...

Kak Ayu!

:)))))

PS: Nanti I email gambar Syifaa' and Marsha eh..

Ayu said...

julie- hehehhe..ok thanks julie..