Friday, March 02, 2012

Kek Lapis Kukus Chocolate Chips

Assalam..while typing this post I realised bloggers masakkan sekarang macam tak berapa active gitu ya..well samalah macam kita juga..sekali timbul update macam tiada esok bagimu..sekali tak update..macam esok masih ada..terus senyap ajekan..tak apalah..kita just update ajelah ya..posting hari ni just wanted to clear off those pending pictures yang dah lama terperap dalam folder..kot2 mana tahu kita dah nak retire ke kan..so nak masukkan as much as possible kalau boleh... so bila dah lengkap recipe2 yang dikumpul tu barulah kita pergi hibernate dari dunia blogging ni...

Alah anyway..siapalah kita ..huhu..blogger pingitan..orang dah lama buat tapi kita baru terkedek2 nak cuba..maklum ler 'late develop cook'..hehe..
Sebelum kita merepek yang bukan2 baik kita terus ke recipe ya..Got this recipe from Kak Watie..pun dah lama juga..tak terkata2 dah!..Recipe yang mungkin juga ramai dah mencuba..tapi kita baru nak buat..this recipe was adapted from Kek kukus Velvet Hawflakes..diolah balik dan ditukar perasanya kechocolate..This recipe jugalah Kak Watie, buat ambil tempahan tau..

Sebenarnya kita dah 3 kali buat kek ni..sebab Marsya & my dad suka rasanya..the cake is moist lembut dan tak manis sangat..dan importantly dia tak muak..you can just gobbled a few at one go and just feel satisfied after that.. For those yang ingin mencuba, kek lapis kukus chocolate chips ni  silakan lah ya..Buat Kak watie, kita minta izin dipanjangkan recipenya disini pula ya kak..Blog akak tak dapat kita masuk sebab dah diprivatisekan  dan tak dapat kita nak linkkan..huhu


Kek Lapis Kukus Chocolate Chips
Sources:-From Kak Watie@watiermalife
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan:-(loyang 10x7)
  • 5 biji telur - grade A yg sejuk(dr peti ais)
  • 225 g gula halus (1 cwn rata +2 sb rata)-(1cawan rata sahaja akak gunakan)-(Ayu pun sama)
  • 220 g tepung gandum*(2 cwn rata)
  • 1 sk rata baking powder*
  • 1 sb ovalette
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sk garam
  • 100 ml minyak jagung/masak-(Inipun dah adjust akak kurangkan sikit)
  • 1 sk esen vanilla
  • chocolate paste(emulo) untuk lapisan coklat
  • secukup chocolate chips untuk taburan

Cara-cara

  1. Ayak tepung dan baking powder kemudian campur kesemua bahan2 di dlm mangkuk mixer kecuali minyak,chocolate chips dan pewarna.
  2. Pukul adunan hingga sebati dan gebu.Masukkan minyak jagung/masak dan digaul dgn senduk atau spatula hingga sebati.
  3. Loyang dialas kertas dan sapu minyak. Ratakan adunan pertama dan tabur secukup chocolate chips dipermukaannya dan kukus selama 5-7 min(Ayu kukus selama 15-20 min) dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  4. Buat hingga habis lapisan seterusnya dan tabur chocolate chips dan kukus.Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  5. ***untuk membahagikan sama rata setiap lapisan akak ambil 4 senduk lauk dan dibahagi kpd 5 mangkuk dan warnakan.(ini this case, just asingkan 2 mangkuk lah)
  6. Setelah kek masak,biarkan di dlm loyang selama 10 min kemudian dibalikkan di atas redai kek supaya sejuk. 

Mee Rebus Chef Tania

Made this after got a request from somebody who is a die hard fan for Mee Rebus...decided to try out Chef Tania's recipe for a change..Normally I would used my mum's recipe which didnt add in sweet potatoes for the thickening of the gravy..this time, the used of sweet potatoes and prawns stock is used..The verdict memang shiokadooo..hehe..Sedapp..yang pasti next time boleh buat lagi...Thanks Kak Tania, minta izin dipanjang2kan recipenya disini..


MEE REBUS CHEF TANIA
Sources:-From Chef Tania@dapurcheftania
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction

Ingredients:-
1/2 kg tetelan (beef with little fats) boil until soft and reserve the stock aside
for the gravy(Boil with 2000ml of water, reserve about 1000ml stock)
300 g medium prawns deshell, boil and use the stock to grind into paste

Grounded Ingredients to paste:-
8 nos. dried chillies-(Ayu just used 2 tbsp chili paste)
8 nos.shallots
5 nos. garlics
2 inches galangal -(Ayu used just a few slices)
1 cup dried udang geragau (Acetes indicus)

1 cup taucho(rinsed, drained & mashed)*(Ayu blended)
1 cup grounded peanuts*(Ayu blended)
2 nos. bruised lemongrass
5 tablespoon coriander powder
11/2 cup sugar to taste
1/2 cup brown sugar (gula merah) to taste
salt & seasoning to taste(2 chciken cubes)
200 g sweet potatoes(deskined boiled and mashed)
1/2 cup sweet potato flour add water about 200ml for thickening
2000ml water and 1000ml stock so about 3000ml
1.5 kg yellow noodles(mee kuning)
50 cents taugeh

GARNISHING
10 nos. boiled eggs
2 pcs beancurd cut to cubes and fry
10 nos. lime cut into halves
some shredded chinese parsley and spring onions
fried shallots

METHODS
1. Heat oil, saute the grounded ingredients, add bruised lemon grass till fragrant.
2. Add in coriander powder and the 1000ml stock together with the boiled tetelan which has been cut to small pieces.
3. Leave to simmer and add in the 2000ml water, tauchoo, peanuts, salt, seasoning and sugar leave to simmer for a while and add in the prawn paste and the mashed sweet potatoes cook for about 20 minutes over medium heat and lastly add in the thickening until just right. Do not add in all just right not too thick or not too thin. Then cook over low heat to let it set..
4. For the sugar & salt please adjust to taste.
5. Boil water, dip in the noodles needed with taugeh, drain the water . Place into serving bowls. Pour in the gravy and garnish with garneshing ingredients. Can add some dark soya sauce for the garnish too. Mee Rebus garnishing can be bagedil, fried chicken, bones or etc...

Sambal Belacan Daun Kari

Sambal belacan daun kari inilah pertama kali kita dengar...teruja nak mencuba dah lama juga ..sambal belacan ni kita gandingkan dengan Squids in coconut curry..ermm not bad for me...sekali2 ubah selera..

Sambal Belacan Daun Kari
Sources-From Sajionline V2
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction
BAHAN-BAHAN:
5 tangkai - cili kering (rebus)+ beberapa biji cili padi-(Ayu tambah)
6 cm belacan bakar
20 helai daun kari
2 sudu kelapa parut-(Ayu gunakan satu sudu besar aje)
4 ulas bawang merah
1 biji limau nipis - ambil jus
Garam dan gula secukup rasa

CARA MENYEDIAKAN:
1. Tumbuk cili kering dengan belacan hingga halus, masukkan daun kari tumbuk hingga hancur dan masukkan kelapa parut, tumbuk lagi dan masukkan bawang tumbuk hingga kesemua bahan lumat.
2. Masukkan garam dan gula secukupnya bersama jus limau gaul hingga sebati.

Info: Sekiranya digiling adalah lebih elok dan sedap, kerana bahan-bahan lebih lumat dan halus. Sambal ini adalah hidangan orang Melaka yang memang suka menggunakan cili kering untuk membuat sambal belacan.

Squids In Coconut Curry

When I saw this recipe last year somewhere in November, I just decided to try out Love's recipe ..simply because I just wanted to try out Indian style coconut curry..Little that I knew that this recipe would be featured in the Jelita Magazine a few months later!!!!..
Yes!!! Upon considering this I am the first one to try out this recipe ya Love..hehehe..Thanks love for sharing, would like to post the recipe here for the rest to try out ya..

At the same time I would like to congratulate  you &  all the food bloggers that was featured too, like Kak Nuridah, Kak Noor Masri and not forgetting Azlita Aziz too..you guys rock... this brings up the standard & image of being a food blogger!!!..


SQUIDS IN COCONUT CURRY by love2cook
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction
Ingredients:~

  • 800gm squids ~ cleaned and cut into rings
  • 5 cloves garlic *
  • 2 inches ginger *
  • 1/4 tsp mixed spices (cumin, mustard seeds, fenugreek)
  • 1 pc onion ~ sliced
  • 2 green chillies ~ sliced
  • 1 large potato ~ cut into big cubes
  • 1 sprig curry leaves
  • 2 tbsp seafood curry powder
  • 1 tbsp chilli powder
  • 1/2 tsp turmeric powder
  • 1 cup coconut milk
  • 1 large tomato ~ sliced
  • water
  • salt to taste

Method :~
  1. Pound together garlic and ginger. 
  2. Mix curry, chilli and turmeric powder with a little water to form a paste.
  3. Heat oil in wok and saute mixed spices, onions, green chillies and curry leaves until fragrant. 
  4. Mix in pounded garlic and ginger paste.
  5. Add squids and potatoes. Mix and cover the wok for 4 minutes.
  6. Add the mixed powder paste. Stir well with the ingredients and cook for 5 minutes. 
  7. Add coconut milk, water and salt. Let the curry boil for few minutes, lastly add tomato. 
  8. Turn off heat after few boils. Curry is ready to be served! :)

Nasi Goreng Hijau Udang Kering

Nasi Goreng Hijau Udang Kering ni dah lamaaaaaaaaaaa..kita masak juga..haish..bila kita click tukan bulan March tahun lepas..hampir setahun tunggu queue untuk masuk blog..hehe. itulah masaalahnya..masak2 ni kita rajin ambil gambar tapi nak masukkan blog tulah yang selalu tak sempat..either kita sibuk,  masa tak mengizinkan or bascially pure lazinesslah..As what I said earlier in my previous post..I think its oklah kan sebab gambar2 ni tak basi..asal ada recipe boleh ajekan bila2 nak masukkan blog..hehe

Nasi Goreng Hijau Udang Kering
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan:-
4 mangkuk nasi sejuk
11/2 biji bawang besar dihiris
3 biji bawang putih dihiris
 3 batang kacang botor dihiris ikut suka
*5-10 biji cili padi hijau-(ikut kepedasan masing2)
*10 biji lada hijau
*3 sudu besar udang kering direndam, dan toskan
2-3 biji telur
fishcake dihiris
minyak untuk menumis
garam  & gula secukup rasa

Cara:-
Kisar bahan2 bertanda*. Panaskan minyak dan tumis bawang hiris, then masukkan bahan2 kisar kacau hingga naik bau. Masukkan fishcake & kacang botor yang telah dihiris, kacau rata.Masukkan nasi, garam & gula secukup rasa. Gaul lagi hingga sebati. Nasi ditolak ketepi dan pecahkan telur, biarkan seketika bila dah mengeras, kacau dan gaul rata dengan nasi. Masak hingga nasi kering dan rasa mana yang kurang bolehlah ditambah. Siap untuk dihidang.