Friday, April 27, 2012

Sayur Telur Masin

Masak lauk ni sebab nak lauk yang berkuah dan tak pedas at the same time bersayur, so tak payah goreng sayur..hehe...sedikit kelainan sebab menggunakan telur masin..recipe dari majalah Rasa..bila tengok kat bahan2nya tu 100g 'epek' tu kita tak pasti apa benda tu sebab kita rasalah ia adalah bahasa Indonesia..bila search google translate type 'epek' ..bulat2 epek juga keluar..heheh..tapi bila tengok gambar dalam majalah tu ada nampak kacang panjang so kita 'assume' its kacang panjang or maybe kobis panjang...kita juga tambahkan fishballs sebab Marsya boleh makan...telur masin tu bila kita pecahkan ia tak jadi sebulat2 entahlah putihnya tu tak berkumpul but just scattered bila I cracked them..so semua telur masin dalam ni yang tergolek2 just the kuning telur dia aje..yang putihnya semua dah mana2lah in the kuahnya tu..layan ajelah ya..

Sayur Telur Masin
Sources:-From Majalah Rasa Julai 2011
Bahan:-
6 biji telur masin
100g sayur fucuk
100g epek-(Ayu tak tahu apa ni..hehe so Ayu gantikan dengan kacang panjang)
sedikit kobis panjang-(Ayu tambah)
beberapa biji fishballs -(Ayu tambah)
500g santan
1 biji bawang besar dihiris
2 biji cili hidup
air secukupnya
garam & gula secukupnya

Cara:_
Didihkan air didalm periuk dan pecahkan telur masin satu persatu.
Apabila telur masak masukkan sayur pucuk, bersama epek( Ayu masukkan kacang panjang) dan juga kobis panjang, fishballs juga santan. Kacau hingga sebati. Kemudian masukkan hirisan bawang dan cili hidup. Biarkan masak seketika. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya dan angkat.

Friday, April 20, 2012

Moist Sour Cream Chocolate Cake

This was the cake that  I baked during my absence from blogging for my second son Iqram's 11th birhtday on the 28th March..too bad, cant post it on the actual day as during that period cant post it here as I was really not in the mood..
Anyway.. we just celebrated macam biasa aje..tak adalah besar mana pun, cuma pergi dinner aje..Iqram requested nak makan kat Seoul Garden, tapi when we reached the restaurant it was packed and got to wait outside for over an hour(although dah call & reserve but as usual no booking but just walk in), till Mr Hubby naik  angin..haha sebab jam dah pukul 8.30 malam,tapi masih berlegar2 kena tunggu kat luar restaurant... bila ditanya at the counter disuruh wait for 5 minutes nanti dipanggil..tapi after  20 miniutes tak juga dipanggil2, bila diapproach, same answer another 5 minutes disuruh tunggu lagi..as we knew that the last order would be 9.45pm, we felt that 'boh hua'(not worth) to wait any longer...last2 semua agreed makan kat Al Amin restaurant sudah....hahaha...kesian birthday boy memang suka makan kat Seoul Garden tu, tak apalah lain kali tak birthday pun boleh pergi jugalah ya...
This year, for the first time kita belikan dia jam tangan as his birthday present...sebab selalu mama tak kasi present cuma buatkan kek aje..hehe..ok bukannya tak pernah ada jam tangan sebelum ni tapi selalunya beli yang cheapo punya aje....(mama dia kan cheapskate)...alah yang jenis satu $15 tu..kadang2 beli kat Malaysia satu RM$20..hahaha..jam2 ni pulak boleh hanya bertahan 1 minggu the earliest or 1 bulan the latest(depends si pemakainyalah)..lepas tu the cover tertanggallah, the belt tercabut lah..kena pulak sipemakai yang 'ganas' asik dibuat main aje jam tu, that was why mama felt no reason to buy for him yang mahal punya ...sebab cepat jahanam, hehehe!.... kita tanya birthday boy nak apa for his birthday.. macam biasa juga jawap 'tak tahhhhhu'(actually dia nak game kinect, tapi kena reject from both his parents sebab takut tak ingat nak belajar nanti..)..so kita suggest nak jam tangan tak?..Dia jawap boleh jugaklah..tapi nak jam yang boleh kena air punya..(dalam hati amboi! demand seh)..So I've got for him the jam G-shock..(still cari yang offer punya)...haha..boleh dibawa swimming dan segala yang kena mengena dengan air no problemlah..Ah jam yang ini barulah melekat kat tangan si Iqram ni..kalau tak asik dibuka dan tak pernah lama ditangannya tu..well yang ini memang sengaja dibuat mandi, memang sengaja ditadahkan air kat jam dia tu..aduhai..
OKlah itu ..cakap tentang kek ni pulaklah ya..macam biasa kek mesti nak COKLAT jugak..dan macam biasa Iqram requested tak nak yang ada bercream..just plain chocolate cake..kek ni pun dah lama masuk list dalam kek coklat kita..nak buat asik tertangguh aje..actually this cake kita dah buat 2 kali..pertama kali was just buat makan2 aje and taklah deco macam nak buat birthday cake, cuma curahkan choco ganache..The first time kita buat kek ni menghasilkan kek yang besar, kita gunakan loyang 10 inci..although Along letak situ loyang 9' tapi kita rasa kalau guna loyang 9' kena bakar 2 kali sebab, I tried pouring kesemua adunan tu adunan touches almost the tip of the loyang so terpaksa tuang balik dan bakar dalam loyang yang besar lagi sikit...This cake is really very moist, memang terasa kecoklatannya..sedapp..dapatlah tuition teachers si Iqram merasa kek ni, semua cakap sedap dan 'very solid'(chocolatey).. the chocolate ganache tu kita ikut along punya chocolate ganache for the first attempt, but I used my own chocolate ganache for the second attempt sebab kita hanya buat 1/2 adunan kek tu dan kebetulan whip cream kita dah tinggal sikit so I used my recipe for that..

The decorations pulak kita gunakan Valrhona Les pearl(chocolate beads) kat tepi nya dan chocolate nuggets for the topping kat atas tu..bertambah2 lah lagi rasa chocolate dalam kek ni..semuanya bercoklat..hehehe..Along cayang, terimakasihlah for sharing this recipe...kita minta izin letakkan recipenya disini pula ya,..Siapa2 yang nak mencuba tapi tak ada sour cream tukan boleh juga gunakan yogurt tapi add sikit melted butter dalamnya..
Note:-1 cup sour cream = 3 tbsp melted butter + 1 cup yogurt

Moist Sour Cream Chocolate Cake
By: Roz@HomeKreation
Source-Cake: AllRecipes
Makes 9" round-(to Ayu maybe 2x 9" trays) or a 10" tray
(Ayu bake 1/2 the amount below using an 8" cake tray)
INGREDIENTS:
1 cup Cocoa-(Ayu used 1/2 cup Valrhona cocoa powder)
1 cup Boiling Water-(Ayu used 1/2 cup)
1 cup Butter - softened -(Ayu used 1/2 cup)
2½ cup Sugar-(Ayu used 1 cup+11/2 tbsp)
4 Eggs-(Ayu used 2 eggs)
2 tsp Vanilla Essence-(Ayu used 1 tsp)
3 cup Cake Flour*-(Ayu used 11/2 cup)
2 tsp Baking Soda*-(Ayu used 1 tsp)
1 tsp Baking Powder*-(Ayu used 1/2 tsp)
½ tsp Salt* (* sifted together) 
1 cup / 8 oz Sour Cream (I used 200g packet)-(Ayu used 140g)

METHOD:
1. Dissolve cocoa & boiling water.
2. Cream butter & sugar until light.
Add in VE(Vanilla Essence) and egg, one a time while beating until well mixed.
Fold in flour and sour cream alternately, beating well after each addition.
Lastly, add in cocoa mixture.
3. Bake 170C for 1 hour until cooked when tested with skewer.
(I baked mine for 1½ hours, testing it every 10 minutes after 1 hr).
4. Unmould after 10min and cool completely before slicing then layer/spread with chocolate ganache.

Chocolate Ganache
Source:-From HomeKreation
450g Chocolate - chopped
300g Cream
- Place both in a pot & cook small fire until chocolate melt.
- Cool slightly before layering cake & spreading on top. 
QUESTIONS RECEIVED & ANSWERS:
Q1: How to spread the ganache smoothly?
A1: Pour the ganache at the center of the cake and let it spread naturally until the whole top of cake is covered (no need to use spatula to spread). The ganache will be thicken at room temperature after a while and will not be pourable then so you must not delay the process. 
For side of the cake, wait till the ganache thicken slightly & spread using back of a spoon. Then comb the ganache for pattern as shown using cake scraper.
Cover the edge of the cake with tiny rosette using small star nozzle.


Bahasa Malaysia Version
Sumber-kek: AllRecipes (di alih bahasa oleh HomeKreation)
Saiz: 9"bulat-(Pada Ayu mungkin boleh gunakan 2x loyang 9') atau 1x loyang 10"
(Ayu hanya menggunakan 1/2 adunan dibawah dan menggunakan loyang 8" aje)
BAHAN2:
1 cwn Serbuk Koko-(Ayu gunakan 1/2 cawan valrhona cocoa powder)
1 cwn Air Panas-(Ayu gunakan 1/2 cawan)
1 cwn Mentega - di lembutkan-(Ayu gunakan 1/2 cawan - dalam 115g)
2½ cwn Gula-(Ayu gunakan 1 cawan + 11/2 sudu besar)
4 bj Telur-(Ayu gunakan 2 biji)
2 st Esen Vanilla-(Ayu gunakan 1 sudu teh)
3 cwn Tepung Kek*-(Ayu gunakan 11/2 cawan)
2 st Baking Soda*-(1sudu teh)
1 st Baking Powder*-(Ayu gunakan 1/2 sudu teh)
½ st Garam* (* ayak sekali) 
1 cwn / 8 oz Sour Cream (Along guna peket 200g mcm gambar)-(Ayu gunakan anggaran dalam 140g)

CARA2:
1. Campurkan koko & air panas. Ketepikan.
2. Pukul mentega & gula sehingga gebu.
Masukkan EV(Esen vanila) & telur sebiji2 sambil di pukul rata.
Gaulkan tepung & sour cream berselang-seli sehingga habis & sebati.
Akhir sekali, gaulkan bancuhan koko tadi.
3. Bakar 170C selama 1 jam sehingga masak (test dgn lidi).
(Along punya masak selepas 1½ jam, test setiap 10 min selepas 1 jam)
4. Keluarkan dari acuan selepas 10min dan sejukkan.
Potong kek kpd 2 atau 3 lapisan.
Lapiskan/di sapukan dgn chocolate ganache.


Chocolate Ganache
Source:-From HomeKreation 
450g Coklat - potong kecil
300g Cream
- Masukkan ke dlm periuk kecil & masak dgn api kecil sehingga coklat cair.
- Sejukkan sedikit sebelum di sapu ke atas kek.
SOAL JAWAB:
Soalan 1: Bagaimana cara nak sapu topping supaya licin.
Jwpn1: Tuang ganache kat tengah2 kek sehingga merebak sendiri menyelaputi seluruh permukaan atas kek - tak payah guna sudip sebab nanti permukaan tak licin. Ganache yg di biarkan terlalu lama di suhu bilik akan membeku sedikit & ini akan menyulitkan proses menuang, jadi jangan tunggu2 ok.
Untuk bahagian tepi, biar ganache beku sedikit & sapu bahagian tepi kek menggunakan bahagian belakang sudu. Selepas tu, boleh lah di garu menggunakan scraper untuk mendapatkan pattern spt dlm gambar di atas.
Paipkan pettern rosette kecil untuk menutupi tepi keliling atas kek.

Chocolate Ganache
Source:-From Ayu@curlybabesatisfaction
250g dark cooking chocolate(Ayu used Valrhona)
200g whipping cream
1 tbsp butter
Double Boil whiiping cream and add in chocolate & butter, mix till chocolate melts and let cool.


Sambal Ayam Udang Kering

Sambal Ayam Udang Kering ni actually adalah entry sebelum Chocolate Chips Cookies & Oreo Fudge Brownies...entah macam mana kita terdelete the whole entry dengan tak sengajanya..huhu..rasa nak tarik2 rambut kita time tu..sebab dah penat2 type & link kan..just because of nak adjust something terus hilang segala content ni..uish...

Then selepas kejadian yang 'malang' hari tu ..terus terbantut dan terencat nak masukkan posting....terus perap dan pendam, rindu dendam..huhu..so here it islah..Lauk last minute dah petang baru nak masak,... dalam freezer ada 1 packet dada ayam, so quickly thaw kan ia..dan decided on this recipe yang diambil dari dapur Diana adik manis yang cun ... memang ternyata sedappp..Lauk anak2 tapi mak budak yang makan terlebih sudah..Terimkasih Diana for the recipe..akak minta izin dipanjangkan disini pula ya...


Sambal Ayam Udang Kering
Sources:-From Diana@Sky Blue Kitchen
Sources:-From Ayu@curlybabesatisfaction
Bahan²
900 gm ayam _ dibuang kulitnya dan dipotong kecil
1 genggam udang kering _ direndam dalam air panas, ditoskan dan ditumbuk kasar
3 ulas bawang merah _ dicincang
2 ulas bawang putih _ dicincang
1 biji bawang besar _ dibelah 2 dan dihiris
2 biji cili merah _ dihiris menyerong
2 biji cili hijau _ dihiris menyerong
3 tbsp cili kering kisar
1 tsp perencah pati ayam Tumix - (Ayu gunakan 1/4 cube chicken stok)
100 ml air
Garam jika perlu
Gula melaka secukup rasa
Daun sup _ dihiris ( boleh juga guna daun ketumbar )
Minyak untuk menumis


Bahan² Perap
1/2 tsp minyak bijan
1 tsp seasoning Maggi-Ayu gunakan serbuk perasa)
3/4 tsp garam
1 tsp gula
1 tsp serbuk kari daging dan ayam Baba's-(Ayu gunakan 1 sudu besar)
1/2 tsp serbuk cili-(Ayu gunakan 1 sudu besar)
1 tbsp tepung jagung
-sedikit halia kisar-(Ayu tambah) 
-1 sudu besar serbuk kunyit-(Ayu tambah)


Cara²
  1. Perap ayam bersama bahan perap selama 30 minit dan goreng ayam 3/4 masak.. Ketepikan. 
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih hingga sedikit garing.
  3. Masukkan cili kisar dan tumis selama 3 minit.
  4. Setelah itu masukkan udang kering dan tumis seketika. 
  5. Masukkan gula melaka dan gaul rata..Tumis sehingga pecah minyak. 
  6. Kemudian masukkan ayam goreng dan gaul rata.
  7. Tambahkan air dan perencah pati ayam.. Bubuh garam secukup rasa jika perlu. 
  8. Setelah ayam empuk bolehlah masukkan bawang besar, hirisan cili merah dan hijau. Gaul rata dan masak seketika lagi.
  9. Angkat dan sedia untuk dihidang.
  10. Taburkan daun sup / daun ketumbar semasa menghidang.

Pasta Cili Padi


Asalam teman2..terimakasih sekali lagi for all the comments sebelum ni..baik dari silent readers, dan juga blogger friends..I am really blessed with nice people around me...sangat2 terharu dengan sokongan yang diberikan...

Ok I guessed...enough of me resting dari mengupdate blog ni ya..here recipe yang kita cuba dah lama dah..spaghetti yang digoreng cili padi..although banyak juga bahan2 yang tak cukup tapi dah ada udang tu pun dah cukup menyelerakan pada kita..Recipe dari buku ketuk2 ramadan..Terimakasih..

Pasta Cili Padi
Sources:-From:-Ketuk Ketuk Ramadan
Bahan:-
1 packet pasta-(Ayu gunakan Spaghetti)-direbus dengan sedikit minyak & garam
300g udang-dibuang kulit
300g sotong-dibuang kulit & dipotong bulat-(Ayu tak letak tak ada stok)
300g isi ikan merah-dipotong dadu -(Ayu tak letak tak ada stok)
4 ulas bawang putih- dikisar atau tumbuk halus
20 biji cili padi-dikisar atau tumbuk halus
sedikit daun ketumbar-dihiris halus-(Ayu tak letak)
1 sudu teh serbuk lada putih
3 sudu besar kicap pekat
3 sudu besar kicap cair
3 sudu besar sos tiram
serbuk ikan bilis-(Ayu gunakan kiub ayam)
susu cair & air secukupnya-(Ayu gunakan air aje)
sedikit kobis-(Ayu tambah)
3 biji telur-(Ayu tambah)

Cara:-
Lumurkan udang, sotong dan isi ikan dengan lada putih dan garam
Goreng tapi jangan terlalu garing. Ketepikan.
Tumis bawang putih serta cili padi sehingga naik aromanya. Masukkan sos tiram, kicap cair, kicap manis dan kicap pekat. Masukkan sedikit air.
Kemudian masukkan susu cair, serbuk ikan bilis(kiub ayam) serta lada putih. Kacau sehingga sebati.(Ayu masukkan kobis dan pecahkan telur lepas ni)
Akhir sekali masukkan pasta, udang, sotong, isi ikan dan juga daun ketumbar. Kacau rata, rasa apa yang kurang boleh tambah dan angkat.

Wednesday, April 18, 2012

Thank You Dear Friends...



Assalammualaikum warahmatullahhiwabarakatu....
Here I am, after a few weeks of silence & closing down of my blog...say hi & salam again to everyone...As you guys knew,  (those who cares).. about the incident a few weeks back, has made me realised the truth about world of blogging, the truth about cyber copy cat, the truth about friendship and the truth about why I have a blog....
During those difficult times (for me)..I was very down with emotions, anger, sad, depressed but not forgetting, the moral support from friends, family and even some silent readers who wrote to me to be strong and be patience to what I had faced..
The warmth, caring and supportive words has made me 'melt'..I didnt realised and noticed that all this while, I have so many readers (silent readers especially) coming to this space for recipes..looking at the followers I thought my space was just a normal 'pingitan blog'..but little did I knew that it has touches and inspired some ... I am so so touched...Thank you!!!.. Thank you dear friends, for being there when I needed you!!..

For the sake of my  silent readers, my good blogger friends, my distinguish guests ... I have decided to open this humble blog of mine again...Although I knew, at this moment, my blog is being 'watched' and at risk of getting copied again..
But this is the risk that I have to take. by making my blog open to public, the main intentions was to share what I have tried and tested besides, keeping a record for myself & my kids for future reference... Only if you notice, there will be no more postings on my family matters and pictures (those in the pass I have already saved it in my draft and no more can be seen here)..as those pictures are more private and dear to me...When it was also stolen or copied I felt so 'naked'..so I have decided I will only post pictures on food from now on and thats it....

Please for those who are interested, at least give me some credits for my works lah..by linking back to this blog..thats all I asked, not just quietly repost & copy my entries in your blog...I have already forgiven those people that has/have made me miserable by 'grabbing' my 'rights'..Please don't make me a non forgiven person by doing what you have done again...

So let bygone be bygone and let start a fresh...